Öppen föreläsning vid Retorikcentrum, Göteborgs universitet

"A European State of Mind": EU:s arbete med kollektivt identitetsskapande och gemenskap

Kultur & språk

Louise Schou Therkildsen gästar Retorikcentrum.

Föreläsning
9 apr 2024
Sal J336 på Humanisten, Renströmsgatan 6

Retorikcentrum, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Louise Schou Andersen

Sedan början av 1970-talet har EU arbetat retoriskt med att skapa en europeisk identitet och gemenskap. Detta arbete har dock över tid ändrat både form och fokus och i mitt föredrag kommer jag att skissera huvudlinjerna i denna utveckling. EU-parlamentsvalet 2014 utgjorde en viktig kontext för identitetsarbetet genom initiativet A New Narrative for Europe (2013–2014) och jag ska försöka peka ut viktiga paralleller mellan det offentliga samtalet då och det som förs nu, inför det förestående parlamentsvalet den 6–9 juni 2024.

Louise Schou Therkildsen är FD i retorik och har just nu en postdoc-anställning vid Centrum för Europaforskning vid Göteborgs universitet.