Foto: Åse Holl

Högtidsseminarium till Henrik Bergmans minne

Akademisk högtid
Forskning

Högtidsseminarium till Henrik Bergmans minne – Fysisk träning inom rättspsykiatrisk vård

Seminarium
12 apr 2024

Bra att veta
Efter seminariet serveras drink och tilltugg. Vänligen bekräfta ditt deltagande till ase.holl@gu.se senast den 12 mars.
Arrangör
CELAM, Göteborgs universitet

Ordförande: Alessio Degl’Innocenti

13:00 Inledning: Susanna Radovic och Annelie Gutke

Delarbete 1

Bergman, H., Nilsson, T., Andiné, P., Degl’Innocenti, A., Thomeé, R., & Gutke, A. (2020). Physical performance and physical activity of patients under compulsory forensic psychiatric inpatient care. Physiotherapy Theory and Practice, 36(4), 507-515.

Presentation och diskussion: Thomas Nilsson och Eirini Alexiou

PAUS 10 min

Delarbete 2

Bergman, H., Nilsson, T., Andiné, P., Degl’Innocenti, A., Thomeé, R., & Gutke, A. (2021). The use of physical exercise in forensic psychiatric care in Sweden: a nationwide survey. Journal of Mental Health, 1-9.

Presentation och diskussion: Peter Andiné och Märta Wallinius

Delarbete 3:

Bergman, H., Gutke, A., Degl’Innocenti, A., Andiné, P.,  Nilsson, T., Thomeé, R., Wijk, H. Health Care Workers’ Experiences of Exercise in Forensic Psychiatry: A Qualitative Focus Group Study. Submitted to International Journal of Mental Health Nursing.

Presentation och diskussion: Annelie Gutke och Christopher Holmberg

Delarbete 4

Physical performance of forensic psychiatric patients: A longitudinal study.

Presentation och avslutande diskussion: Anja Fernqvist, Annelie Gutke, Peter Andiné, Alessio Degl’Innocenti, Thomas Nilsson, Eirini Alexiou, Christopher Holmberg, Märta Wallinius, Roland Thomeé

MINGEL

Anmälan

Medverkande