Konferens: Multimodalitet och interaktion i språkinlärning (MILLing)

Kultur & språk
Naturvetenskap & IT
Utbildning & lärande

Multimodalitet och interaktion i språkinlärning (MILLing) kommer att sammanföra forskare inom lingvistik och datorlingvistik för att diskutera inlärning genom språklig interaktion, utifrån både mänsklig språkinlärning och maskininlärning. Vi uppmuntrar bidrag från områdena teoretisk lingvistik, experimentell lingvistik, pragmatik, beräkningslingvistik, artificiell intelligens och kognitionsvetenskap.

Konferens
14 okt 2024
15 okt 2024
Hela dagen
Humanisten, Renströmsgatan 6, rum J222
Ytterligare information
MILLings officiella
hemsida

Centrum för språkteori och sannolikhetsstudier (CLASP)

Om CLASP

MILLing arrangeras av Centrum för språklig teori och sannolikhetsstudier (CLASP, https://gu-clasp.github.io/) vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori (FLoV), Göteborgs universitet. CLASP fokuserar sin forskning på tillämpningen av probabilistiska och informationsteoretiska metoder för analys av naturligt språk. CLASP intresserar sig både om att förstå språkets kognitiva grunder och att utveckla effektiv språkteknologi. Vi arbetar i gränssnittet mellan beräkningslingvistik/naturlig språkbearbetning, teoretisk lingvistik och kognitionsvetenskap.