Headerbild för evenemanget Panelsamtal - Från sagostund till kulturkrig

Panelsamtal - Från sagostund till kulturkrig

Kultur & språk

Ett panelsamtal om queera sagostunder och reaktionerna som de har väckt. Organiserat av studenter på masterprogrammet Kultur och demokrati.

Seminarium
14 maj 2024

Panelsamtalet är öppet för alla intresserade.
Institutionen för kulturvetenskaper

Under hösten 2023 blev en queer sagostund i Göteborg störd av en åskådare och tvingades avbrytas av säkerhetsskäl. Liknande incidenter har skett på flera håll i landet och frågan har även debatterats av politiker. Varför har dessa sagostunder, ledda av dragartister, väckt så starka reaktioner? Hur har barn använts som ett slagträ i debatten? Vad innebär denna meningsstrid för demokratin och offentligheten? Det här är några av de frågor som kommer att diskuteras under ett offentligt samtal anordnat av studenter på masterprogrammet Kultur och demokrati vid Göteborgs universitet.

Panelen består av Tasso Stafilidis (verksamhetschef för West Pride och tidigare riksdagsledamot), Jeanette Sundhall (lektor i kulturvetenskap vid Göteborgs universitet med fokus på genusvetenskap och barn- och ungdomskultur) samt Martin Holmquist (programsamordnare på Göteborgs stadsbibliotek).

Välkommen!

Se även

Panelsamtalets evenemangssida på Facebook

Läs mer om masterprogrammet Kultur och demokrati