Marin kolonilott i Frihamnen, Göteborg
Foto: Happy Visuals

Vetenskapsfestivalen: Bli havsbonde för en dag

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT

Hur fungerar en odling i havet? Vad kan man odla? Hur påverkar odlingen miljön? Få reda på svaren i denna annorlunda laboration på den marina kolonilotten Flytevi i Frihamnen.

15 apr 2024
16 apr 2024
17 apr 2024
18 apr 2024
Antal platser
25 elever per tillfälle
Rullstolsanpassat

Medverkande
Maria Bodin, projektledare, Centrum för hav och samhälle, Göteborgs universitet.
Grazzia Matamoros, projektledare, Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.
Bra att veta
Evenemanget är en del av Vetenskapsfestivalens skolprogram och riktar sig till årskurs 7-9.
Centrum för hav och samhälle

Hur kan en stadsnära havsodling producera hälsosam mat till människor utan att lämna negativt avtryck på vår planet? Med hjälp av naturvetenskapliga metoder undersöker och laborerar eleverna för att förstå biologin runt arterna som odlas samt hur de samspelar med den omgivande miljön.

Varje lektionspass är en och en halv timma.

Närmaste busshållplats är Frihamnsporten. Därifrån är det 10 minuters promenad till Omställningslabbet.

Kläder efter väder! Aktiviteten hålls utomhus vid kolonilotten och i en ombyggd container.