Alexander Stubb och Lisbeth Aggestam
Finlands president Alexander Stubb och docent Lisbeth Aggestam i samtal inför frågestunden med studenterna.

Finländskt statsbesök vid Göteborgs universitet

Tillsammans med kungaparet och en officiell delegation besökte Finlands nyvalde president, Alexander Stubb, Göteborgs universitet på förmiddagen den 24 april.
Arrangemanget, som var en del av presidentens statsbesök i Sverige, innefattade både tal och en frågestund med studenter.

Rektor Malin Broberg hälsade välkommen genom att påminna om att Göteborgs universitet är ett internationellt lärosäte som tar stort ansvar för samhällsutvecklingen.

– Vi har också ett aktivt samarbete med Finland, bland annat 23 utbytesavtal med finska lärosäten. Just nu finns här också 160 studenter med utbildningsbakgrund i Finland.

Presidentens tal

President Alexander Stubb i talarstolen.
Foto: Johan Wingborg

Alexander Stubb höll därefter ett tal på temat Ny världsordning: En era av oordning.

– Jag tänker börja med att, kanske något oväntat, citera Vladimir Lenin, som förklarade att det finns decennier då inget händer och veckor då decennier händer. En händelserik tidpunkt var 1989, då vi trodde att historien var slut och att alla länder skulle bli som Sverige och Finland. I stället har vi hamnat i oredans tidevarv.

Bland annat handlar det om en ny världsordning.

– Kalla kriget uppfattades som en bipolär tid där kommunism stod mot kapitalism. När Sovjetunionen kollapsade 1991 fick vi en unipolär värld, med USA som världspolis. Nu framträder en mer multipolär värld som vi inte vet vart den är på väg.

Också västvärldens dominans har börjat utmanas, menade Alexander Stubb.

– Vi har det Globala väst, det Globala öst samt det Globala syd, där särskilt syd söker sin plats i världen.

Efter kalla kriget har flera lokala konflikter blossat upp. Nu är konflikterna i stället regionala.

– Vi kommer att uppleva både regionalisering av makten samt oheliga allianser där samarbete sker mellan länder med olika värderingar.

Värdebaserad realism är ett nytt begrepp Alexander Stubb vill tillföra debatten.

– Vår politik måste vila på värderingar som rättsstatsprincipen, demokrati och mänskliga rättigheter. Men vi kommer ibland att behöva göra obekväma val där vi kan påverka andra länder genom att fungera som goda exempel, snarare än genom att moralisera.

Samtal och frågestund

Mona Marsti ställer sin fråga till presidenten.
Foto: Johan Wingborg

Därefter var det dags för ett samtal mellan Alexander Stubb och Lisbeth Aggestam, docent i statsvetenskap, där också studenter i publiken fick ställa frågor. Bland annat undrade Mona Marsti hur presidenten planerar att jobba med jämställdhet inom utrikes- och säkerhetspolitiken.

– I olika undersökningar, vare sig det gäller frihet eller lycka, hamnar de nordiska länderna alltid bland tio-i-topp i världen, påpekade Alexander Stubb. Ett skäl är att vi kommit långt när det gäller jämställdhet, vi kan alltså påverka genom vårt goda exempel.

Johannes Milich frågade om Finlands biståndspolitik i relation till Alexander Stubbs värdebaserade realism.

– Hela biståndspolitiken håller på att genomgå en förändring där det Globala syd kanske inte vill ha bistånd utan i stället göra affärer. Men biståndet, som alla andra internationella frågor, hänger samman med värderingar: Ska vi exempelvis stötta ett land där homosexuella riskerar dödsstraff? Det finns inga enkla svar.

Hannes Karjalainen frågade om maktfördelningen mellan presidenten och statsministern i Finland.

– Man kan säga att presidenten har ansvar för Nato-frågor medan statsministern ansvarar för sådant som rör EU. Presidenten och statsministern måste vara noga med att informera varandra och det tycker jag fungerar bra.

Lisa Lundgren undrade hur Finland, som medlem i Nato, kan fortsätta vara en aktiv fredsförmedlare.

– Det är sant att Finland spelat stor roll som fredsmäklare, exempelvis genom president Martti Ahtisaari. Men fredsförhandlingar sker ofta under radarn, i början kanske som en dialog i bakgrunden. Finland kommer även fortsatt att spela en stor roll.

Besöket avslutades med att studenter från Gothenburg Symphony Orchestra spelade en stråkkvartett av Sibelius.

Av: Eva Lundgren

Fakta om besöket

På inbjudan av HM Konungen har republiken Finlands nyvalde president, Alexander Stubb, avlagt statsbesök i Sverige 23–24 april.

Vid besöket i Göteborgs universitets huvudbyggnad i Vasaparken deltog bland andra Alexander Stubb med fru, HM Konungen och HM Drottningen, statsråd, ambassadörer, herr och fru landshövding, herr och fru borgmästare, ett antal medarbetare vid Göteborgs universitet samt cirka 200 studenter.

Läkarstudenten Albin Nordenström var presentatör och studenter från University of Gothenburg Symphony Orchestra stod för musiken.