under konferensen i SEB-salen
Foto: Boimy Vuong

Konferens om inkluderande omställning - globalt och lokalt

Omställningen till en klimatpositiv värld kräver betydande samhällsförändringar på kort tid. Det innebär en ökad risk för osäkerhet, konflikter och motstånd. För att lyckas är det därför avgörande att förändringarna är inkluderande och upplevs som rättvisa. Detta var temat när Reväst, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Urban Futures och Wexsus bjöd in till konferens och masterclass.

Dagen innehöll flera intressanta perspektiv. Per Olsson från Stockholm Resilience Centre inledde med att rama in dagen på temat inkluderande transformation. Om hur den gröna omställningen inte bara handlar om att ta vara på nya och innovativa lösningar utan att det också är viktigt att låta gamla system dö med värdighet.

Med utgångspunkt i modernitetens snedvridna relation till den omgivande naturen pratade filosofen och författaren Jonna Bornemark om hur vi kan göra för att förändra en kultur. Icke-vetande, sinnlighet, begär, fantasi och mörtar stod i centrum i ett försök att ge andra perspektiv.

Årets pristagare av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award offentliggjordes, ITUC Just Transition Centre vann. Natur Og Ungdom belönades med WIN WIN Gothenburg Sustainability Youth Award.

Förmiddagen avslutades med en paneldiskussion om grön omställning utifrån såväl en lokal som global kontext och diskussionen innehöll exempel från offentlig sektor, akademi och näringsliv.

Person som står vid podium och pratar
Foto: Boimy Vuong

Medverkande:

Per Olsson, deputy Science Director vid Stockholm Resilience Centre

Jonna Bornemark, professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola

Annie Hohlfält, juryordförande, WIN WIN Award

Alexandru Al-Qassam, juryordförande, WIN WIN Youth Award

Tove Lund, strategisamordnare, Demokrati och medborgarservice, Göteborgs Stad

Andreas Litsegård, lektor i Freds- och utvecklingsforskning, Göteborgs Universitet

Sandra Roos, hållbarhetsdirektör, KappAhl

Kristina Grange, professor i Stadsbyggnadsteori, Chalmers tekniska högskola

Moderator: Malin Aghed, utvecklingsstrateg, ZOMA idé & utveckling

REVÄST

För mer information om Revästs webbsida.

Område
Evenemang