Madeleine Englund

Madeleine - ny doktorand med fokus på kunskapsintensivt entreprenörskap

Madeleine kommer från Oskarshamn på den svenska östkusten, men har bott i Göteborg sedan hon började studera din kandidatutbildning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet 2010. Hon läste företagsekonomi med språklig inriktning och sedan International Business som fördjupning. Hon fortsatte sedan med en masterutbildning då hon läste programmet Innovation and Industrial Management.

Madeleine Englund

- Under dessa två år blev jag särskilt intresserad av entreprenörskap och skrev sedan min uppsats om entreprenörskap från ett genusperspektiv i Kina, säger Madeleine.

Under sin studietid hann hon också med att åka på utbytesstudier. Hon läste vid HEC Montreal under kandidaten, Maastricht University på mastern och slutligen i Hangzhou, Kina för uppsatsen.

Redan under sin studietid fick hon jobb på HH&P Executive Search som hon fortsatte på efter sin examen. Under åren i den privata sektorn har hon framförallt arbetat som projektledare och rekryterat personer till ledningsgrupperna i små och medelstora entreprenöriella företag. Hennes nästa steg var att söka in till forskarutbildningen på Avdelningen för innovation och entreprenörskap och kommer nu under 4 år att fokusera på att forska inom kunskapsintensivt entreprenörskap.

- Eftersom jag läst innovation och entreprenörskap och de senaste fem åren arbetat med organisationsutveckling i entreprenöriella företag är jag nu ivrig att fördjupa mina kunskaper och bidra till entreprenörskap på ett annat plan, säger Madeleine.