En kvinna står ombord på ett forskningafartyg som ligger vid kaj.
– Stationen betyder mycket för mig, säger Marina Panova, ny stationschef på Tjärnölaboratoriet. Här ombord på Tjärnös fartyg Nereus.
Foto: Susanne Liljenström

Marina Panova är ny chef på Tjärnölaboratoriet

För drygt tjugo år sedan kom Marina Panova till Tjärnö marina laboratorium för första gången. Då som utbytesstudent och utan planer på att stanna någon längre tid. Men livet kan ta oväntade vägar: Marina blev doktorand och inledde en karriär som forskare vid Institutionen för marina vetenskaper. Vid årsskiftet efterträdde hon Kerstin Johannesson som stationschef.

Varför vill du jobba som stationschef på Tjärnölaboratoriet?

– För att Tjärnö är en fantastisk arbetsplats med underbara människor! Stationen betyder mycket för mig. Jag har varit på Tjärnö i drygt 20 år, och är helt övertygad om att stationen har ett väldigt stort värde för forskning, utbildning och samverkan som bedrivs på vårt universitet, och att den kan bidra ännu mer i framtiden.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag läste biologi på universitetet i St. Petersburg innan jag kom till Sverige och började jobba med genetik hos marina organismer, vilket är mitt stora intresse. De senaste fem åren har jag jobbat med utvecklingen av eDNA (miljö-DNA) som verktyg för miljöövervakning i havet. Jag har också varit studierektor för vår institution i fem år, och sedan två år tillbaka är jag vice föreståndare för centrumbildningen Centrum för hav och samhälle vid Göteborgs universitet.

När kom du till Tjärnö första gången?

– Jag kom till Tjärnö 1999 som utbytesstudent för att jobba med genetik hos strandsnäckor tillsammans med Kerstin Johannesson. Sedan sökte jag och fick en doktorandtjänst hos Kerstin 2003. Tjärnö var ett av få ställen i världen där man studerade genetik hos marina organismer på den tiden. Jag hade dock inga planer på att stanna.

Kommer du att hinna med någon forskning nu?

– Jag hoppas det – det är planen! Det är viktigt både för Tjärnö och för Centrum för hav och samhälles uppdrag att jag har en fot kvar i forskningen. Jag kommer att fortsätta jobba med eDNA-undersökningar i havet, till exempel hur biodiversiteten påverkas av mussel- och algodlingar.

Vad gör du på fritiden?

– Jag är som vår katt – ute på somrarna och inne på vintrarna. På sommaren odlar jag egna grönsaker, jobbar i trädgården, går ofta i skogen och åker till havet. På vinter myser jag inne med böcker, TV, pussel och olika hemmaprojekt. Vårt hus fyller 100 nästa år och det finns alltid något att reparera. Och jag har alltid min hund med mig, både i skogen och i soffan.

Intervju: Susanne Liljenström

Fakta Marina Panova

Född: 1973 i St Petersburg
Familj: Sambo Johan, två hundar, en katt och ett okänt antal fiskar i tre akvarier.
Bor: I en gammal tullstation i Håvedalen, vid norska gränsen ca 30 km från Tjärnö.