Rhianastra isosceles
Den nya sjöstjärnearten Rhianastra isosceles hittades på 1 700 meters djup och har fått sitt namn efter marinbiologen Rhian Waller.
Foto: NOAA Ocean Exploration EX2104

Nyupptäckt sjöstjärna uppkallas efter forskare

Under en djuphavsexpedition till norra Atlanten upptäcktes en hittills okänd sjöstjärna. Nu har arten beskrivits för vetenskapen och namnges efter expeditionens forskningsledare.
– Jag blir både stolt och rodnar på samma gång. Det här är första gången jag får en art uppkallad efter mig, säger Rhian Waller, forskare i marinbiologi på Göteborgs universitet.

Det var 2021 som Rhian Waller var forskningsledare på en expedition med forskningsfartyget Oekonos Explorer till New England Seamounts i norra Atlanten. Målet med expeditionen var att kartlägga det biologiska livet i området. Med en fjärrstyrd undervattensfarkost, en så kallad ROV, filmades botten på ner till 3 000 meters djup.

– Det speciella med dessa expeditioner är att det finns forskare uppkopplade från hela världen som kan se filmen direkt. När vi filmade en orange sjöstjärna på 1 700 meters djup reagerade min kollega Christopher Mah direkt och bad mig zooma in. När en av världens främsta experter på sjöstjärnor blir exalterad vet man att det är något spännande på gång, säger Rhian Waller.

Rhian Waller next to the research vessel Okeanos Explorer
Rhian Waller, forskare på Institutionen för marina vetenskaper, framför det amerikanska forskningsfartyget Okeanos Explorer. Expeditionen anordnades av den amerikanska myndigheten NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration).

Nytt släkte sjöstjärnor

Christopher Mah, som arbetar som taxonom på Naturhistoriska museet i Washington, bad Rhian Waller plocka upp sjöstjärnan med hjälp av undervattensfarkosten. Väl ombord kunde hon konstatera att det var en mycket hårdhudad sjöstjärna och att den hade ovanligt spetsiga armar. När hon kommit tillbaka till land skickade hon sjöstjärnan till sin kollega som visade att det var en ny art – och till och med ett nytt släkte – för vetenskapen.

– Det är inte ovanligt att vi hittar nya arter på dessa expeditioner. Men det här är första gången jag har varit med om att hitta ett helt nytt släkte, säger Rhian Waller.

Nu har Christopher Mah beskrivit arten i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Zootaxa. Den nya sjöstjärnan har fått namnet Rhianastra isosceles. Släktnamnet Rhianastra efter Rhian Waller och isosceles efter den geometriska termen Isosceles triangel – en triangel som har två lika långa sidor.

– Det som slog mig när den först kom upp var storleken. Djur som lever på så här stora djup är oftast små, men den här sjöstjärnan var ovanligt stor, säger Rhian Waller.

Hög biologisk mångfald

Området New England Seamounts är känt för sin rika biologiska mångfald. Det består av över trettio undervattensberg som en gång i tiden bildats genom vulkanisk aktivitet. Här trycks näringsrikt vatten upp från djupare delar av Atlanten och skapar goda förutsättningar för biologiskt liv.

– I andra delar av djuphavet är det långt mellan organismerna, men här kryllar det av liv och den biologiska mångfalden är stor. Det finns fortfarande många arter här som är okända för vetenskapen, säger Rhian Waller.

Text: Karl-Johan Nylén