En person framför datorn

Patientinflytande positivt vid internetbaserad psykologisk terapi

Patienter som gavs chansen att påverka sitt internetbaserade psykologiska behandlingsprogram uppvisade lägre ångestnivåer efter behandlingens slut jämfört med de som inte hade något inflytande över behandlingen. De uppgav också en högre känsla av kontroll över sin behandling, visar en ny avhandling i psykologi från Göteborgs universitet.

Internetbaserad behandling har införts brett inom primärvården och är idag ett av alternativen till exempelvis samtalsterapi på plats med en psykolog vid problem som till exempel ångest. En ny avhandling visar positiva resultat när det gäller att inkludera patienten i stora delar av planeringen av denna typ av behandling.

Bland patienter som gavs möjlighet att själva påverka sin behandlingsplan, som längden på behandlingen och innehållet utifrån olika behandlingsavsnitt, sågs större förbättringar i ångestsymtom vid behandlingens slut.

Ett foto på avhandlingens författare
Leg. psykolog Linnea Nissling har skrivit avhandlingen.

− Resultaten talar för en skräddarsydd och personcentrerad vård. Det visar att patienters deltagande och inflytande över sin behandling är centrala faktorer för att främja hälsa och välbefinnande, säger Linnea Nissling, som är legitimerad psykolog och avhandlingens författare.

Tillsammans med sina kollegor genomförde Linnea Nissling bland annat en randomiserad klinisk studie där patienter inom primärvården i Västra Götalandsregionen blev slumpmässigt indelade i två olika behandlingsgrupper. I studien deltog 55 vuxna som led av problem med ångest. Hälften av deltagarna fick genomgå en standardiserad version av internetbaserad terapi, medan hälften gavs möjlighet att välja och skräddarsy sin behandling. Utöver de positiva effekterna av patientinflytandet på patienternas ångestnivåer visar resultaten att patienterna som gavs inflytande faktiskt också uppgav en ökad känsla av kontroll.

−  Vi kan bara spekulera i varför patientinflytande ledde till lägre ångestnivåer. Men det kan vara så att en ökad kontroll leder till ökad motivation genom terapin, vilket skulle kunna förklara de positiva resultaten av den, säger Linnea Nissling.

I en ytterligare randomiserad studie undersökte Linnea Nissling och hennes kollegor ett internetbaserat behandlingsprogram som fokuserar på att stärka patienternas egna värderingar och låta dessa bli vägledande i behandlingen. Deltagarna var 52 ungdomar i åldrarna 15 till 19 år från hela Sverige som led av problem med ångest. De lottades antingen till en behandlingsgrupp eller en väntelista. Behandlingen både minskade antalet personer som uppfyllde kriterier för en ångestdiagnos efter behandling och ökade den självrapporterade livskvaliteten och förmågan att agera flexibelt utifrån situationen och utifrån långsiktiga värderingar.

Studierna visar sammantaget på behovet av att förstärka patienters inflytande i deras egen vård.

− Det behövs fler försök som bekräftar våra resultat men baserat på våra studier skulle jag råda vårdpersonal som arbetar med internetbaserad terapi att inkludera patienterna i planeringen. Det kan ge påtagliga förbättringar i deras välmående och behandlingsresultat, säger Linnea Nissling.

Kontakt:
Linnea Nissling: linnea.nissling@vgregion.se

Av: Sofia Calderon

Mer om behandlingsformerna:

Internetbaserade psykologiska behandlingsprogram, som de som utvärderades i avhandlingen, är en typ av självshjälpsmanual med information och evidensbaserade uppgifter som patienten ombeds göra och med jämna mellanrum rapportera in. Uppgifterna kan handla om att göra en analys över sitt beteende i en viss situation, öva upp förmågan till att vara medvetet närvarande i stunden eller att i små steg medvetet utsätta sig för det som skapar ångest. I primärvården ges behandlingsprogrammet ofta tillsammans med ett behandlarstöd utifrån en psykolog eller psykoterapeut som regelbundet följer upp och ger skriftlig feedback på patientens arbete i programmet.

Mer om avhandlingen:
Studierna i avhandlingen har finansierats av medel från FoU primär och nära vård Södra Älvsborg, FoU primär och nära vård Västra Götalandsregionen samt av medel från Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen. Avhandlingens författare Linnea Nissling arbetar inom primärvården i Närhälsan i Södra Älvsborg.

Avhandlingen Enhancing the Patient’s Role: Exploring patient influence in acceptance-based cognitive behavior therapy delivered via internet är försvarad.

Länk till avhandlingen: https://hdl.handle.net/2077/79655