Ombord på Skagerak
Foto: Agnes Faxén

"Tänk att få bo på ett forskningsfartyg"

Havets hemligheter fascinerar ung som gammal. När forskningsfartyget Skagerak öppnade dörrarna för allmänheten under Vetenskapsfestivalen fylldes platserna snabbt. Runt 300 personer kom ombord och fick möta forskare och besättning.

– Tänk att få bo på ett forskningsfartyg. Så spännande att åka långt bort och se isberg och dyka.

Det här menade en av de yngre besökarna som passade på att besöka Göteborgs universitets toppmoderna forskningsfartyg. Och han är inte ensam om att uppskatta Skagerak. Under hela lördagen guidades grupper av intresserade runt på fartyget och fick veta mer om mätinstrument, sedimentprover och hur ett högteknologiskt fartyg kan hantera isberg och höga vågor.

Skagerak
Forskaren Tobia Politi visar instrument ombord på Skagerak.
Foto: Agnes Faxén

Många nyfikna kikade in i kajutor, labb och provsatt i kaptensstolen uppe på bryggan. Inte ens ett rejält hageloväder avskräckte – gratisbiljetterna tog slut och vid 16-tiden hade runt 300 personer utforskat fartyget, som dagen till ära lagt till vid Frihamnspiren.

Stort intresse för hav och marin forskning

– Det är härligt att se intresset för havet, och det är också så roligt att berätta  om den marina forskning som vi gör ombord på Skagerak.

Det menade Linnea Kivi, som just nu studerar masterprogrammet i marina vetenskaper på Göteborgs universitet. Hennes fokus är marin geologi, och hon har tidigare varit ute med Skagerak och gjort provtagningar av sediment och vatten.

Linnea Kivi
Masterstudenten Linnea Kivi berättar om vad man kan hitta på havets botten.
Foto: Agnes Faxén

– Skagerak betyder väldigt mycket för oss studenter. Det är ovärderligt att kunna komma ut till havs med ett så här modernt forskningsfartyg.

Sätt att nå framtida naturvetare

Matilda Hultman, studievägledare på Institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet var på plats i Frihamnen. Hon berättade om alla de möjligheter som finns när det gäller att studera om hav och natur på Göteborgs universitet, och fick tillfälle att dela ut en hel del broschyrer.

Matilda Hultman på Skagerak
Studievägledaren Matilda Hultman befann sig på Skagerak för att berätta om möjligheterna att plugga naturvetenskap på Göteborgs Universitet.
Foto: Agnes Faxén

– Det är sådan här tillfällen som är perfekta när det handlar om att kunna nå många av framtidens naturvetare, säger hon.

Kaptenen Joakim Edvardsson var en av dem som tog emot uppe på bryggan. Här talade han om de högteknologiska lösningar som möjliggör forskningsexpeditioner till områden med tuffa förhållanden, som Grönland och Svalbard.

– Det är kul att möta allmänheten på det här sättet. Vi hoppas att det kan väcka nyfikenheten om havet för ännu fler.

Joakim Edvardsson
Kapten Joakim Edvardsson fångade intresset hos många.

Text och bilder: Agnes Faxén

För information om event och guidade turer ombord, följ R/V Skagerak på LinkedIn.