Danslärarstudenter i en koreografi på scen, våren 2023
Danslärarstudenter på Högskolan för scen och musik
Foto: Johan Wingborg

Tillfälligt stopp för master i koreografi

Göteborgs universitet fortsätter ansträngningarna för att starta ett masterprogram i koreografi trots uteblivet anslag från regeringen.

Under det gångna året har Göteborgs universitet tillsammans med Västra Götalandsregionen arbetat för att utveckla scenkonstområdet i Västsverige. Göteborgs universitet har bland annat sökt uppdrag och anslag från regeringen för att kunna starta ett tidigare planerat masterprogram i koreografi.

Trots att intresset är stort har regeringen inte valt att finansiera den planerade utbildningen för närvarande. Det finns därför ingen möjlighet för Göteborgs universitet att starta masterutbildningen i koreografi i nuläget. Men universitetet fortsätter att arbeta mot detta mål och vill samtidigt passa på att tacka alla samarbetspartners som verkar för dansens utveckling i regionen.