Andreas Kölling i Nepal
Foto: Jonas Gratzer

Andreas driver startup-företag för en grön omställning

När Andreas Kölling läste Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram fick han ett uppvaknande kring klimatutmaningen och driver idag företaget Rivus Batteries. "Jag vill bidra till den gröna omställningen", säger han.

Andreas Kölling

Utbildning: Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (2012-201), magisterprogrammet MATIX (2015-2016)
Titel och arbetsplats: Operativ Chef, Rivus Batteries
Höjdpunkt under tiden på Handelshögskolan: "Studiekamraterna, så klart! Men också att jag fick ett uppvaknande kring och fördjupad förståelse för klimatutmaningen och en starkt drivkraft att göra något åt det."

Vad handlar hållbarhet om för dig?
– Det innebär flera saker, men framför allt att göra skillnad på riktigt, där det behövs som allra mest. Hållbarhet handlar om att vara uthållig och inte ge upp även när det inte känns som det finns en väg framåt, för det kommer att hända! Då måste man kämpa vidare, och över tid omvandla utmaningarna till lärdomar. Att fortsätta när det är som svårast, då kommer man att göra skillnad – på riktigt.

Du har uppmärksammats medialt för dina hjälpinsatser i Nepal, berätta om det!
– När jag blev klar med min masterutbildning på Handelshögskolan fick jag möjligheten att åka till Nepal för att hjälpa nepalesiska entreprenörer och bybor att starta egna mikroföretag i fattiga byar. De skulle bygga nya, säkra hus till låg kostnad och med lokala och miljövänliga material. Resultatet blev över 10 000 säkra, billiga hus och 100 000 ton koldioxid som sparats jämfört med bränt tegel som är det konventionella byggmaterialet i Nepal. Jag skulle vara där ett år, men det blev fem år eftersom det var så kul och meningsfullt!

Andreas Kölling i ett laboratorium
Företaget Rivus utvecklar så kallade flödesbatterier som skiljer sig från konventionella batterier, och bidrar till den gröna energiomställningen genom att möjliggöra effektivare och mer hållbar användning av energi.
Foto: Melisha Linell

Du driver nu start-up företaget Rivus Batteries, vad inspirerade dig till detta?
– När jag flyttade hem till Sverige från Nepal ville jag fortsätta med något som kändes meningsfullt, och då började jag titta på hur jag kan bidra till den gröna omställningen. En viktig pusselbit är kostnadseffektiv och miljövänlig lagring av elektricitet. För även om sol- och vindkraft är billigast på de allra flesta platser, skiner solen inte alltid och vinden blåser inte alltid. Därför kommer den största delen av vår energi och elektricitet globalt fortfarande från gas, olja och kol. För att komma bort från detta beroende behöver vi möjliggöra storskalig, billig och miljövänlig lagring av elektricitet, vilket är det Rivus gör.

Vad gör du som operativ chef på jobbet?
– Under en arbetsvecka är det många delar att få ihop, dels affärsutveckling – både operativt och strategiskt samt verksamhetsplaner för företaget – dels sälj och marknadsföring, där jag har kontakt med pilotkunder och potentiella kunder. Sedan blir det mycket kontakt med externa ägare och potentiella investerare och att arbeta med ansökningar för att få anslag. Anslagen används för att kunna skala upp vår teknik, och skapa svenska jobb och exportintäkter.

Hur har din utbildning från SMIL hjälpt dig i ditt arbetsliv
– Bredden i utbildningen har hjälpt mig att förstå olika perspektiv på djupet, något som är nödvändigt då klimatutmaningen, global fattigdom och ojämlikhet är komplicerade problem. Programmet gav mig en bättre teknisk och djupare förståelse om klimatutmaningen som gör att jag ofta känner mig som en av de mer kompetenta inom området oavsett sammanhang.

Andreas Kölling i Nepal
Foto: Jonas Gratzer

Hur ser du på behovet av kompetens inom hållbarhet på arbetsmarknaden?
 Klimatutmaningen och global ojämlikhet är tveklöst vår generations två största utmaningar. Här finns stora utmaningar, men minst lika stora möjligheter - och kompetensbehovet växer så det knakar! Detta visar även statistiken. LinkedIn tittade på miljontals jobb som startade av LinkedIn-medlemmar under de senaste fem åren för att beräkna en tillväxttakt för varje jobbtitel. I Storbritannien och Tyskland var till exempel hållbarhetschef nummer ett, och Hållbarhetsanalytiker var på plats två i Sverige. (Läs mer här)

Har du något tips eller råd till den som funderar på att läsa SMIL eller arbeta med hållbarhet?
– Kör, bara kör! Våga följa din inre röst och hjärta och strunta i vad andra säger eller planerar att göra. Du kanske inte kommer tjäna lika bra till en början, men du kommer ha ett grymt mycket roligare, utmanande, lärorik karriär och meningsfullare liv.

Fler minnen under utbildningen

Kandidatuppsatsen slutade med en jordbävning
– Jag fick ett stipendium från SIDA för att skriva min kandidatuppsats i Nepal om den ideella föreningen Tuki Nepal Societys projekt att hjälpa kvinnor i fattiga byar att öka sina inkomster. Men efter några veckor slog den största jordbävningen på över 80 år till. Uppsatsen sattes på paus, men bara under en kort tid. Vår handledare på SMIL utmanade oss då att hitta en vinkel i det som började att hända, och det slutade med att vi skrev om hur lokala företag, främst inom trekking och turism, använde sitt sociala kapital för att möjliggöra att internationella kontakter skänkte pengar och annat material till drabbade platser.

Läs Andreas uppsats
Artikel i Expressen

Utbytesstudier i Australien
– En riktigt höjdpunkt under studietiden var när jag gjorde ett halvårs utbytesstudier till Griffith University Gold Coast Australien. Det var en priviligierad möjlighet att få lämna Sverige i januari och åka till Australien, och utbytet blev en fantastisk upplevelse med grymt bra väder, nya internationella vänner, surf och roadtrips.

Utbildning inom miljö, hållbarhet och klimat