Introduktion till Barn- och ungdomsvetenskap
Kort om kursen
Kursen introducerar perspektiv på barn- och ungdomsforskning, dess framväxt och förändring samt filosofiska och etiska grundantaganden.
Om utbildningen
Den här kursen vänder sig främst till dig som har en grundutbildning inom förskola, grundskola eller fritidsverksamhet och vill fördjupa dina kunskaper. Kursen är också relevant för dig med en samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig bakgrund, som i ditt arbete eller verksamhetsområde arbetar (eller önskar) arbeta med barn och unga.
I kursen får du en introduktion i perspektiv på barn- och ungdomsforskning, dess framväxt och förändring samt filosofiska och etiska grundantaganden.
Vi problematiserar barns och ungas livsvillkor med fokus på utbildning, lärande, utveckling och kommunikation och sätter dem i relation till sociala kategorier som etnicitet, klass, sexualitet, genus, ålder och funktion.
Undervisningen
Kursens undervisningsformer är föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier och projektgruppsarbeten. Undervisningen sker på distans och du behöver ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling samt webbkamera.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs Barn- och ungdomspedagogisk examen eller Lärarexamen om minst 120 poäng/180 högskolepoäng med ett fullgjort självständigt arbete om 10 poäng/15 högskolepoäng inom eller utanför examen eller kandidatexamen med huvudämnet pedagogik eller motsvarande kunskaper.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.