Bild
Länkstig

Människobehandlande organisationer; Styrning, samverkan och profession 1

Kurs
SW2442
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
25%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-79036
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 13 december 2024.

Kort om kursen

I den här kursen ges du möjlighet till fördjupad kunskap om människobehandlande organisationer, med särskilt fokus på samverkan, styrning, och profession.

Kursen vänder sig till dig som idag är verksam inom en människobehandlande organisation. Kanske är du processledare, verksamhetsutvecklare, enhetschef eller någon annan position där du förväntas leda verksamhet och/eller samverka med andra organisationer.

Kursen passar också dig som är teoretiskt intresserad av frågor kring samverkan, styrning och profession.

Om utbildningen

I kursen diskuterar du typer av organisationer som inbegrips inom det människobehandlande området och hur de fungerar. Du får lära dig vad samverkan är och hur det kan förstås teoretiskt och praktiskt.

Kursen ger dig djupgående kunskap om professionerna i välfärdssektorn, utifrån ett styrningsperspektiv.

Behörigheter och urval

Behörighet

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng, eller kandidatexamen i näraliggande område.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Efter genomgången kurs har du fördjupade kunskaper och teoretiska verktyg för att beskriva och analysera hur människobehandlande organisationer fungerar.

Så är det att plugga

Undervisningen

  • Kursen ges på distans och all undervisning kommer att ske via nätet.
  • Undervisningsformerna består av föreläsningar, seminarier och en individuell examinationsuppgift.
  • Seminarierna kommer att fungera så att deltagare delas in i mindre grupper och får där diskutera olika fall utifrån den litteratur som hör till seminariet. Avslutningsvis får grupperna presentera vad de kommit fram till i den större gruppen.
  • Den individuella examinationsuppgiften kommer att vara uppbyggd på samma sätt.