Bild
Illustration av barn som leker och vuxna som sitter vid datorn
Länkstig

Den formativa återkopplingspraktikens villkor i matematikundervisningen

Forskning
Utbildning & lärande

I seminariet presenterar Jenny Green sin forskningsstudie som handlar om att formativ återkoppling är en viktig aspekt av matematikundervisning för att utveckla matematisk kompetens. För att återkoppling ska vara effektiv måste eleverna vara engagerade i formativa återkopplingsprocesser. Trots dess potential är det inte alltid fallet.

Seminarium
Datum
12 mar 2025
Tid
15:00 - 16:15
Plats
Online via Zoom

Medverkande
Jenny Green - Universitetsadjunkt i matematikdidaktik, Högskolan Kristianstad
Bra att veta
Seminarieserien är öppen för alla intresserade. För att få tillgång till Zoom-länk kontakta helen.lindgren@gu.se
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Syftet med min studie har varit att bättre förstå den formativa återkopplingspraktikens villkor i matematik. Olika kontextuella faktorer, däribland normer, kan vara kritiska för elevers engagemang i formativa återkopplingsprocesser. För att bättre förstå villkoren har elevers uppfattningar om matematik, matematiklärande och - undervisning härletts utifrån deras upplevelser av och engagemang i en formativ återkopplingsprocess, varpå rådande normer kunnat identifierats. Studien är genomförd bland årskurs 2-elever och data har samlats in genom intervjuer och observationer. EMLA-seminarierna genomförs i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.