Kraftverk och skorstenar
Foto: Pexels

Vem ska betala för klimatpolitiken?

Hållbarhet & miljö

Vem bär ansvaret och ska betala för klimatförändringarna? Olika förhållningssätt ger olika svar.

Föreläsning
27 sep 2024

Göteborgs universitet och Kulturhuset Kåken

Om föreläsningen
Ett effektivt svar på klimatförändringarna är förenat med stora kostnader, vare sig det handlar om utsläppsminskningar eller anpassning till det nya klimatet. Vem borde egentligen stå för den kostnaden?  Är det förorenaren som ska betala, eller borde vi snarare följa någon annan princip? Hur har länder argumenterat i frågan och vilka argument är egentligen mest övertygande?

Ett centralt vägval, som behandlas under föredraget, är hur vi tänker på själva problemet. Man kan tänka på klimatförändringarna enligt rättegångsmetaforen, dvs som en situation där skuld ska fördelas och kompensation ska betalas ut. Men man kan också tänka på problemet enligt asteroidmetaforen och då riktas ljuset istället på framåtblickande och pragmatisk skademinimering.  Under föredraget kommer det att visas hur valet mellan dessa metaforer organiserar olika uppfattningar gällande klimatpolitiken.

Bok som belyser frågan
Tillsammans med Bengt Brülde har Göran Duus-Otterström skrivit boken Klimatetik: Rättvisa, Politik och Individens Ansvar där man belyser olika etiska utmaningar som kommer med klimathotet. Boken i sig kräver ingen förkunskap utan är ett utmärkt sätt att börja fördjupa sig en av vår tids störta utmaningar.

Medverkande
Göran Duus-Otterström, professor, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet

Läs mer om universitetets programpunkter under Forskarfredag.