Diskurser om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa
Kort beskrivning
Hur påverkar debatten om den så kallade fetmaepidemin lärare och elever i idrott och hälsa? I detta projekt undersöks hur lärare i idrott och hälsa i svenska grundskolan förhåller sig till kropp, hälsa och vikt.
Många ungdomar oroar sig för sina kroppars storlek och form och alltför många av dem anser sig ha en avvikande kropp i relation till de normer som de uppfattar.
Skolan, och särskilt ämnet idrott och hälsa, sägs ha en viktig roll i att motverka "fetmaepidemin" och bidra till hälsa bland barn och ungdomar. Det är därför mycket angeläget att lärare i idrott och hälsa kritiskt reflekterar över hur kropp, hälsa och vikt diskuteras och värderas i skolan och i förlängningen i samhället.
Projektet kommer att undersöka:
- Vad händer i samspelet mellan dominerande diskurser om fetma, läroplanen i idrott och hälsa och de konkreta undervisningsmetoderna?
- Vilka diskurser om kropp, vikt och hälsa uttrycker och praktiserar lärare i idrott och hälsa?
- På vilket sätt ifrågasätter och utmanar lärarna dominanta diskurser?
- Bidrar undervisningen i idrott och hälsa till att konstruera den icke-smala kroppen som queer/avvikande?
- Finns det exempel på alternativa undervisningsmetoder och alternativa sätt att arbeta med idrott och hälsa som inte tar utgångspunkt i en problematisering av kroppsstorlek och vikt?
Vill bidra till kritisk reflektion och pedagogisk förnyelse
Projektet syftar till att tillsammans med idrott- och hälsolärare diskutera och analysera de utmaningar som finns i att inkludera elever med olika förutsättningar avseende kroppsform och vikt. Vi hoppas genom projektet kunna bidra till en kritisk reflektion och pedagogisk förnyelse inom skolämnet idrott och hälsa genom att i samråd med lärare utveckla arbetssätt som inkluderar olika typer av kroppar och identiteter.
Två delstudier
Projektet består av två delar:
I den första delen genomförs fokusgruppintervjuer som syftar till att utforska föreställningar om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa.
I projektets andra del kommer vi att följa och observera en lärares undervisning under en termin och tillsammans med denna lärare analysera det material vi samlar in. Vi avser även att i samråd med läraren pröva att utveckla former för icke-stigmatiserande och inkluderande undervisning.
Deltagare
Dean Barker, Örebro universitet
Anna Johansson, Högskolan Väst
Mikael Quennerstedt, Örebro universitet