Bild på Dan Alkenäs

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Högskolan för scen och musik

Kort beskrivning

Doktorsavhandling av Dan Alkenäs.
Titel: Emojis som partitur – en autoetnografisk studie i musikskapande samarbete med elever och lärare i grundskola

Vid Skolverkets nationella utvärdering 2015 av musik i grundskolan ansågs musikskapande vara eftersatt. Detta resultat är ett skäl till att jag undersökt hur musiklärare kan designa och genomföra undervisning i musikskapande så att elever i en kollektiv kontext erbjuds möjligheter och utrymme till att ge uttryck för sin individuella musikalitet, och kan utveckla, uttrycka och uppleva mening genom musikskapande.

Det empiriska materialet utgår från experimentellt musikaliskt arbete med elever och musiklärare i årskurs 4. Utifrån teorier om musikalisk kreativitet respektive multimodalitet undersöks hur olika semiotiska resurser kan stimulera till musikskapande, hur olika kreativa roller samverkar och vilka konstnärliga dimensioner som kan identifieras i klassrummets kollektiva musikskapande.

Dan Alkenäs