”Jag gillar att vi hjälper kunderna”

Barbara Schnitzer arbetar nära läkemedelsindustrin

Foto: Linnea Österberg

"Omicscouts är ett litet privat företag som säljer olika experiment tillsammans med dataanalyser. Företaget har ett fyrtiotal anställda och kunderna är mest läkemedelsföretag, men kan också vara universitetsgrupper. Vi mäter proteinmängder i olika celler med hjälp av masspektrometri och undersöker hur substanser påverkar proteinerna.

I mitt team analyserar vi den data som har genererats i labbet. Klienter vill till exempel veta vad som händer på proteinnivån i celler som behandlats med en viss kemisk förening. Jag gillar verkligen att vi försöker hjälpa kunderna och i någon mening har jag ju fortfarande kontakt med forskningen, om än i liten skala.

Slumpen och ett Erasmusutbyte gjorde att jag hamnade på Göteborgs universitet. Efter ett halvår åkte jag tillbaka till Tyskland, men jag kände rätt fort att jag ville komma tillbaka till Sverige. Efter en master på Chalmers gick jag en forskarutbildning vid Göteborgs universitet. Jag är väldigt nöjd med den utbildning jag har fått. Att jag sedan hamnade i Tyskland var mest av personliga skäl, eftersom min pojkvän och min familj finns här.

För varje steg i karriären har jag blivit mer praktiskt inriktad. Jag började med teoretisk fysik, gick sedan över till programmering och lade till biologin. Min kandidatexamen var i kvantfysik, min master innehöll inte bara fysik utan också beräkningsbiologi, programmering och simuleringar. Och min doktorsavhandling i tillämpad matematik handlade om cellers åldrande.

I mitt jobb har jag stor hjälp av min breda bakgrund. Jag förstod att det var lite lättare att få en anställning efter en doktorsexamen, och jag hade rätt klart för mig att jag inte tänkte stanna inom akademin. Jag letade efter något med mer tillämpning och ett annat tempo.”

Berättat för: Carina Eliasson
Foto: Linnea Österberg

Barbara Scnitzer

Ålder: 31

Bor: I Ulm i södra Tyskland.

Arbete: Anställd på företaget Omicscouts.

Utbildning: Doktorsexamen i tillämpad matematik vid Göteborgs universitet.

Familj: Sambo med Lorenzo, född i Italien.

Fritiden: Löpning, klättring, vandring och skidåkning. Gå på konserter. Spelat klarinett i ett storband, som gett ut en skiva.

Pris:  Fick Naturvetenskapliga fakultetens avhandlingspris 2022.