Kunskap, organisation och profession i socialt arbete (KORP)

Forskningsgrupp
Pågående forskning
Projekttid
2024 - pågående
Projektägare
Institutionen för socialt arbete

Kort beskrivning

Plattformen KORP fokuserar på kunskap, organisation och professionsfrågor inom socialt arbete. Syftet med KORP är att främja samarbeten och kunskapsutbyte mellan akademi, praktik och civilsamhällets organisationer. Plattformen ska forska med en bredd av teorier och metodologiska ansatser, och fungerar som en arena för nätverkande, inspiration och diskussion av forskningsrelaterade dilemman.

Om Kunskap, organisation och profession i socialt arbete

Plattformen KORP (Kunskap, organisation och profession i socialt arbete) fokuserar på kunskap, organisation och professionsfrågor inom socialt arbete.

Forskningsområden

KORP forskar inom en bredd av teorier och metodologiska ansatser inom socialt arbete. Detta inkluderar studier om hur kunskap organiseras och används inom professionella sammanhang.

Syfte och fokus

Syftet med KORP är att främja samarbeten och kunskapsutbyte mellan akademi, praktik och civilsamhällets organisationer. Plattformen fungerar som en arena för nätverkande, inspiration och diskussion av forskningsrelaterade dilemman.

Medlemmar nätverkar och omvärldsbevakar. Plattformen ska vara en källa till inspiration.

Medlemmar

Aida Dervisic

Ulrika Lilja

Louise Hellgren

Fanny Holt

Love Bergström

Anna Ryan Bengtsson

Anna Melke

Andreas Liljegren

Katarina Hollertz

Andreas Eriksson

Staffan Höjer

Peter Dellgran

Mer forskning om socialt arbete

Forskare vid Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.