Lokal utrikespolitik? Kommuner, regioner och civilsamhällets mobilisering kring massvåld

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2027
Projektägare
Institutionen för globala studier

Kort beskrivning

Detta forskningsprojekt undersöker kommuner och regioner som arena för utrikespolitiska frågor. Utrikespolitik ses ofta som en fråga för aktörer på nationell nivå. Men i dagens globaliserade värld och mångkulturella samhällen hamnar sådana frågor även på kommuners och regioners dagordning. Projektet fokuserar på utrikespolitiska frågor om erkännande av folkmord, uppförande av folkmordsmonument på kommunal mark, samt städers och regioners ställningstagande mot kärnvapen. Vilka möjligheter har medborgare och lokalpolitiker att engagera sig för frågor som berör dem men samtidigt klassas som utrikespolitik? Och hur kan kommuner och stater hantera de alltmer otydliga gränserna mellan lokal-, inrikes- och utrikespolitik?