Bild
Foto: Tarja Karlsson Häikiö
Länkstig

Utbildning för hållbar utveckling i förskolan

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2021 - pågående
Projektägare
Konstnärliga fakulteten

Finansiär
Konstnärliga fakulteten, Adlerbertska forskningsstiftelsen

Kort beskrivning

Under åren 2021–2022 genomfördes ett pedagogiskt forskningsprojekt, Utbildning för hållbar utveckling i förskolan, med resebidrag från Adlerbertska forskningsstiftelsen. Syftet med projektet var att undersöka förskolor som på ett genomgripande sätt implementerat hållbarhet i sin verksamhet. Syftet var också att med fokus på pedagoger utforska reflekterat lärande för hållbar utveckling genom att skapa utbyte av erfarenheter mellan pedagoger i Finland och Sverige.

Kontexten för projektet var att genomföra ett fördjupningsprojekt med två förskolor i Finland och två ekologiska förskolor i Sverige. Frågeställningen handlade om hur metodutveckling skapas genom pedagogers reflekterade praktik kring undervisning för hållbar utveckling i förskolan utifrån ett process-baserat och barninitierat arbetssätt. Forskningsprojektet hade sin utgångspunkt i processbaserat arbetssätt utifrån barns hypoteser om globala förhållanden, klimatförändringar, återvinning och hållbarhet. I projektet genomfördes fyra forskningsperioder med observationer i form av insamling av fältanteckningar, samlat visuellt material genom fotografier, och samtalat med kontaktpersoner och andra pedagoger på de deltagande förskolorna enligt beskrivning nedan.

Musikförskolan Taikatahti i Uleåborg, Taikatahti förskola i Helsingfors samt Taikatahti grundskola årskurs 1–6 Uleåborg finns i Finland. Taikatahti förskolor är en fristående förskole- och skolverksamhet som samverkar med Uleåborgs kommun och Uleåborgs universitet.
Taikatahti (på finska)

Taikatahti är unika i Finland då de arbetat med hållbar utveckling och har så kallat Grön Flagg-certifiering sedan över 20 år tillbaka. Förskolans och grundskolans arbete är inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi och arbetar genomgående utifrån en kulturprofil där undervisningen berikas genom användandet av bild och media, musik, dans och teater som pedagogiska verktyg. Förskolans egen läroplan följer den finska läroplanen för förskola och grundskola och har varit föremål för intresse från finska Utbildningsdepartementet med sin profilering och sin läroplan. Liisa Lohilahti är förskolechef på Taikatahti förskolor och grundskola.
Liisa Lohilahti

Lustträdgårdens förskola är en fristående förskoleenhet som finns i Ljungskile i Väst-Sverige och har under lång tid arbetat med fokus på barninitierat arbetssätt där estetiska lärprocesser i samarbete med förskolans kök och iscensättandet av kreativa lärmiljöer är en del av den ordinarie verksamheten. Förskolan är en kustnära och arbetar med permakultur och odling i sin trädgård. Till enheten har numera anknutits ytterligare en förskolenhet, Äppeldalen, och ett fritidshem, Gränslandet. På samtliga enheter arbetas inspirerat utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi och ekologi. Arbetet med ekologi och hållbarhet genomsyrar verksamheten på ett övergripande plan där förskolorna och fritidshemmet samverkar med omgivande samhälle, den lokala kyrkan och föreningar med odling på ekologisk basis. Båda förskolorna liksom fritidshemmet har en bildateljé och natur och kultur (estetik) kombineras pedagogiskt. Kontaktperson pedagogista Lisa Petrén.
Personalkooperativet Lustträdgården

I Härryda kommun har man under lång tid satsat på ekologi och hållbarhet. I Härryda kommun finns ett kommunalt återvinningscenter som heter ÅterC. De har deltagit i projektet., Kontaktperson Siv Jirblom.
ÅterC

Tallgårdens förskola ligger också i Härryda och är en kommunal förskola. Tallgården har deltagit i projektet, men pga. byte av förskolechef finns ingen kontaktperson för närvarande.
Tallgårdens förskola

Tarja Karlsson Häikiö (projektledare), professor i visuell och materiell kultur på HDK-Valand, Högskolan för konst och design. Hon har forskar kring hållbarhet i förskolan tillsammans med svenska, finska och engelska forskare.
Mer om Karlsson Häikiös forskning samt publikationer

Pernilla Mårtensson, tidigare adjunkt på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande på Utbildningsvetenskapliga fakulteten och även Högskolan för scen och musik samt HDK-Valand – Högskolan för konst och design på Konstnärliga fakulteten. Mårtensson är aktiv som projektledare för ett nätverk för sydvästra Sverige i projektet Hållbar framtid.
Pernilla Mårtensson

I projektet ingick skapandet av ett nätverk mellan de deltagande parterna utifrån det gemensamma intresset för undervisning utifrån hållbar utveckling. En fortbildningsdag genomfördes mellan parterna den 18 april 2023 via zoom där, förutom föreläsningar av Karlsson Häikiö och Mårtensson, fick varje fick pedagogisk enhet 45 minuter på sig att berätta om sitt arbete. Fortbildningsdagen genomförde på engelska pga. språkliga hänsyn och erbjöds som en kostnadsfri fortbildning för de deltagande förskolorna.

Förskollärarutbildningen i Helsingfors har tagit del av forskningsprojektet genom att tre av de undervisande lärarna i Helsingfors – Seija Kairavuori, docent, Hannah Kaihovirta, docent och Hanna Niinistö, lektor – var på studiebesök på Taikatahti förskola i Helsingfors den 25 augusti 2022. Karlsson Häikiö var 2018–2020 sakkunnig för ett Nordiska kulturfonden-finansierat forskningsprojekt som leddes av forskarna på Helsingfors universitet.
Sustainable Stories in Early Childhood Education and Care

De finska forskarna inbjöd Karlsson Häikiö och Lohilahti till att presentera projektresultat vid den nationella konferensen Kasvatustieteen päivät, som arrangerades på Uleåborgs universitet den 24–25 november 2022. Presentationen Kestävä kehitys varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa moninaisuuden merkeissä (svenska: Hållbar utveckling i förskolan och grundskolan utifrån ett mångsidigt perspektiv) hölls av Karlsson Häikiö och Lohilahti på konferensens första dag under Temat hållbar utveckling. Temat för konferensen på Uleåborgs universitet var Moniäänisyys kasvatuksen muuttuvassa maailmassa (svenska: Mångfald i utbildningens föränderliga värld).
Moniäänisyys kasvatuksen muuttuvassa maailmassa (på finska)

Den teoretiska ramen för projektet utgick ifrån tidigare forskning inom fältet Education for Sustainable Development (ESD) där jämförande studier genomförts mellan svenska och finska förskolor med ekologisk profil (Karlsson Häikiö, 2020; Karlsson Häikiö, Mårtensson & Lohilahti, 2020). En övergripande utgångspunkt för projektet låg i FN:s Sustainable Development Goals (SDG-mål, Agenda 2030). De tidigare resultaten visar hur projektorienterat arbetssätt och estetiska lärprocesser använts vid de jämförda förskolorna för att öka barn medvetenhet om frågor kring hållbarhet.

Mer forskning inom fälten hållbarhet, förskolan, bildpedagogik och barn- och ungdomskultur:

Karlsson Häikiö, T. (2021). Att vara vid sina sinnen. Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red): Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken (s. 105–147). 2 upplagan. Antologi. Malmö: Gleerups förlag.

*Karlsson Häikiö, T. (2020). Aesthetic practice as part of work with sustainability, participation, and environment – Examples from Finnish and Swedish preschool. Nordic Studies in Education, 40(4), 343–361. Issue April 2020. Åbo Academy.

Karlsson Häikiö, T. (2020). Föräldrasamverkan i förskolan – ett samverkansprojekt för deltagande och social inkludering. I: M. Asplund-Carlsson, T. Karlsson Häikiö & J. Sundhall (Red.). En lag för barn; Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen. Lund: Studentlitteratur.

*Karlsson Häikiö, T. (2020). Reflections on sustainability and use of materials in aesthetic learning processes in early childhood education. Techne Series A: 27(2), 15–30. NordFo Journal.

*McLeod, N., Karlsson Häikiö, T. & Mårtensson, P. (2019). Hope for the Future: New Possibilities for Sustaining a Reflexive Approach. In: N. McLeod & P. Giardiello (Eds.). Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation. Routledge: London.

*McLeod, N. & Karlsson Häikiö, T. (2019). Democracy and Participation in Early Childhood Education. In: N. McLeod & P. Giardiello (Eds.). Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation. Routledge: London.

*Giardiello, P. & Karlsson Häikiö, T. (2019). Reggio Emilia (with Perspectives from Sweden). In: N. McLeod & P. Giardiello (Eds.). Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation. Routledge: London.

*Giardiello, P., Karlsson Häikiö, T., Härkönen, U., Lohilahti, L. & McLeod, N. (2019). A Finnish Perspective of Early Childhood Education. In: N. McLeod & P. Giardiello (Eds.). Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation. Routledge: London.

*Karlsson Häikiö, T. (2018). Aesthetic activities and art-based projects as cultural tools. Jokela, T. & Coutts, G. (Eds.). Relate North: Sustainable Arts and Design in the Arctic and the North (p. 52-78). Rovaniemi: Lapland University Press.