Studenter som grupparbetar
Foto: Carina Gran

Fristående kurser inom ekonomisk geografi

När du läser ekonomisk geografi får du lära dig om ekonomins geografiska struktur och hur den har förändrats över tid.

Du får studera och lära dig om globaliserings- och regionaliseringsprocesser, men också om hur företag påverkas av sin omgivning och varför det finns så stora skillnader i ekonomisk utveckling även mellan regioner i samma land. Det innebär att kunskaperna och verktygen du får under utbildningen bland annat kan användas för arbete med omvärldsanalys inom företag och inom regionalt utvecklingsarbete.

Ekonomisk geografi kan med fördel kombineras med exempelvis företagsekonomi, nationalekonomi och statsvetenskap.

Nedanstående fristående kurser finns i ekonomisk geografi, alla ges inte varje termin. Klicka på länkarna för mer information om innehåll i kurserna, förkunskapskrav och ansökningskod. Man kan gå många av kurserna separat eller kombinera dem till helterminspaket.

Kurser i ekonomisk geografi ges vid Företagsekonomiska institutionen.