Alumnintervju: Mattias Wennergren
Mattias Wennergren läste fristående kurser som resulterade i en fil. kand. i ekonomisk geografi. Nu jobbar han som verksamhetsutvecklare på Regionhälsan Västra Götalandsregionen.
Vad gör du på jobbet?
-Jag arbetar som verksamhetsutvecklare vilket innebär att jag gör utredningar och kartläggningar av den verksamhet som förvaltningen bedriver. Det handlar om att sammanställa statistik, rita upp relationer mellan olika funktioner i förvaltningen, dra slutsatser och försöka komma på bra lösningar och förbättringar.
-Mestadels arbetar jag tillsammans med verksamhetscheferna för olika vårdverksamheter i den förvaltning jag jobbar på inom området Hälso- och Specialistvård för Barn och Unga. Jag tillhör också en av stabsfunktionerna i Regionhälsan och hjälper till där det behövs. Oftast får jag frågor gällande statistiska uppgifter om vårdproduktion och effektmått, kartläggningar eller demografiska uppgifter för förvaltningens verksamheter.
Hur hamnade du där du är idag?
- Efter examen sökte jag jobb på många olika ställen, men jag ville väldigt gärna till VGR. Jag fick jobb på FoU primärvård i Västra Götalandsregionen och fick arbeta med forskningsadministration samtidigt som jag lärde mig mer om Västra Götalandsregionen och primärvård. Därefter sökte jag arbetet som verksamhetsutvecklare inom området Hälso- och Specialistvård för Barn och Unga och fick det, där jag nu arbetar en del av min tjänst.
Hur har din utbildning hjälpt dig?
- Jag tror att jag nästan har använt alla teorier eller metoder som jag fick lära mig under utbildningen, vissa mer och vissa mindre. Den största styrkan jag har fått med mig från universitetet är sättet att analysera och kartlägga verksamheter och områden på. Detta har visat sig vara ett mycket effektivt sätt att presentera vårdkonsumtion och vårdverksamheter på och analyserna har gett en positiv utveckling till primärvården i Västra Götalandsregionen. Sättet att presentera tillsammans med bra kollegor har gjort att sammanställningarna har varit populära för både förvaltningsledning och politiska styrelser men även enskilda verksamheter, som är några av de ställen som vi presenterar våra analyser för.
-Jag valde också kurser på universitetet som gjorde att jag fick en mycket bred utbildning och fick ta del av många olika kunskapsområden och deras teoretiska grund. Detta har också hjälpt mig att lätt kunna hoppa in i mina kollegors vardag och tillsammans kan vi komma lite närmare ett bra förslag till förbättringar.
Har du fått användning av kunskaperna i just ekonomisk geografi i ditt arbetsliv?
- Ja, väldigt mycket. Folk jag träffar blir alltid förvånade över vilket ämne jag har läst och jag märker att det finns ett enormt behov av de frågeställningar som ekonomgeografer behandlar. Tydligast har jag märkt att delarna om regionala resursfördelningar, synergieffekter av lokaliseringar med kombinationen av befolkningsdata och produktionsstatistik som har varit mycket uppskattade. Men det kan ju såklart skilja från bransch till bransch.
Varför ska man läsa ekonomisk geografi?
- Jag skulle säga att om du är intresserad av varför företag och organisationer på vissa platser lyckas bättre än andra och sättet att kunna överföra kunskap mellan olika platser och företag så har du hittat rätt. Den ekonomiska geografin tar upp framgångsfaktorer och misslyckanden som företag och organisationer har gjort och översätter det på ett annat sätt än vad företagsekonomi och management gör.
-I min värld är kunskapen teoretisk och väldigt analytisk för att försöka förstå vad vi kan göra bättre och vad vi ska sluta göra, samtidigt som det är en bra grund för den specialisering som man sedan vill göra. Jag tänker också att möjligheterna att kombinera ekonomisk geografi med andra ämnen är så stora att minst en kurs i ämnet borde vara obligatorisk för att få vara ekonom eller geograf.
-En annan sak är lärarna. Jag vet inte hur många gånger som jag har blivit inspirerad av mina föreläsare på just ekonomisk geografi. Deras passion och kunskap gjorde att ämnet blev roligt och att jag fortsatte att diskutera och ifrågasätta, som en student ska göra. De var också duktiga mentorer och handledare, vilket gjorde att man snabbt och lätt lärde sig mer än vad man behövde och kunde ta sig till nästa nivå.
Vilka var dina bästa beslut under studietiden?
-Att jag tog beslutet att hoppa av mitt program och läsa ekonomisk historia och ekonomisk geografi. Jag fick läsa det jag tyckte var roligast och kunde gå min egen väg till en examen. Det var mycket krångligare, men jag har haft nytta av alla kurser och det har inte varit många stunder det har varit långsamt under studietiden.
-Utanför själva studierna var det nog att gå med i kåren och engagera mig i flera kårföreningar. Det gjorde studietiden till roliga och minnesvärda år.