Bild
Publik som lyssnar på en föreläsare
Länkstig

Avhandling om lärares lärande prisas

Publicerad

Peter Johannesson, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet, har fått sin avhandling utsedd till Lärarpanelens favorit. Hans forskning betonar vikten av att lärare får vara med att bestämma innehållet i sin kompetensutveckling för att göra lärandet meningsfullt.

Bild
Bild på Peter Johannesson
Peter Johannesson betonar att samverkan mellan klassrummet, kollegor och vetenskapliga metoder är avgörande för att lärandeprocesser ska leda till nya insikter.

Peter Johannesson har undersökt hur lärares lärande sker i vardagen genom aktionsforskning på sin egen skola, där han också fungerat som processledare.

I sin forskning har Peter Johannesson fokuserat på samarbetet när lärare undersöker sambandet mellan god studiero, undervisning och elevernas lust att lära. Genom att formulera och studera didaktiska problem med vetenskapliga metoder har han arbetat tillsammans med lärarkollegorna för att förbättra undervisningen. Han betonar att samverkan mellan klassrummet, kollegor och vetenskapliga metoder är avgörande för att lärandeprocesser ska leda till nya insikter.

Vill göra skolan bättre för lärare och elever
Peter Johannesson ser utmärkelsen som ett erkännande av hans ambition att förbättra skolan för både lärare och elever.
– Det var ju drivkraften och ambitionen med att ge sig in i doktorandarbetet – att få bidra till att göra skolan bättre för lärare och elever, säger han i en intervju med Skolportens magasin.

Han menar att ett bra samarbete mellan akademi och skola kräver öppenhet och mod att utforska det man inte vet tillsammans.
– För att lära i grupp krävs öppenhet och mod att visa osäkerhet.

Kollegialt lärande fokuserar på god undervisning
Lärarpanelen, som består av tolv verksamma personer inom skolan och förskolan, väljer ut läsvärda avhandlingar till varje nummer av Skolportens magasin. Peter Johannessons avhandling fångade deras intresse genom att visa hur kollegialt lärande kan fokusera på god undervisning, studiero och elevengagemang.

Läs intervjun med Peter Johannesson i Skolportens magasin nr 6/2024.