Foto: Markéta Machová

Butikerna möter stora utmaningar inför Black Friday

Den 27 november är det Black Friday, en av de största handelsdagarna på året för många butiker. Stora köpcentrum i Göteborg har nu stoppat sina marknadsföringskampanjer för Black Friday på grund av hårdare restriktioner under coronapandemin. Butikerna tvingas hitta nya sätt och kanaler för att behålla kunderna.

-Köpcentrum och butiker fick ju redan tidigt under coronapandemin snabbt anpassa sig för att bli coronasäkra. Det har gjorts på olika sätt till exempel med skyltar och markeringar på golv som uppmanar till att hålla avstånd, att sätta upp plexiglas vid kassor, sprita, öka öppettider med mera, berättar Lena Hansson, föreståndare för Centre för Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Den ökade smittspridningen i samhället och de särskilda restriktionerna ställer nu till det ytterligare för handeln inför Black Friday. Den stora utmaningen blir att hantera mängden besökare i köpcentrum och butiker.

-Exempelvis så har köpcentrumen Nordstan och Frölunda Torg i Göteborg stoppat sina stora marknadsföringskampanjer för att inte medvetet locka besökare under Black Friday. Frölunda torg förlänger även öppettiderna för att sprida ut besökarna mer och sätter in extra vakter.

För butikerna gäller samma sak och blir det för många besökare måste de agera, antingen genom att ha kundvärdar eller väktare. Det kan i sin tur innebära väntetid och kö utanför butiken i stället, säger Lena Hansson.

Nya sätt att nå kunderna

Det kommer nya sätt och kanaler som handeln använder för att försöka nå sina kunder när de inte längre kommer till den fysiska butiken och med ökad konkurrens online. Live Video Shopping är ett nytt sätt som fått en skjuts under coronapandemin.

-Live Video Shopping ger handlare möjlighet att möta sina kunder i realtid och interagera med dem genom att visa upp sina produkter, prata om dem, svara på kundernas frågor och kunderna kan där och då göra ett inköp, berättar Lena Hansson.

En annan utveckling är att enskilda butiker börjat sälja via Instagram.

-Instagram används redan som en marknadsförings- och säljkanal av e-handlare. Nu ser man även exempel där enskilda butiker använder sina lokala Instagramkonton för att ge stamkunder möjlighet att beställa via direktmeddelanden i chattfunktionen, betala via Swish och få varorna hemskickade utan att behöva besöka dem, säger Lena Hansson.

Stor risk för fler stängda butiker och konkurser

Black Friday och kommande shoppinghögtider kommer i en annan dager nu med de hårdare restriktionerna vilket slår särskilt hårt mot den redan tidigare pressade fysiska handeln. För vissa delar av handeln kan det vara förödande.

-Vi kan nog vänta fler permitterade, stängda butiker och konkurser då handeln kommer att få svårt att återhämta sig från ännu en period av minskad försäljning på grund av färre kunder till butikerna. De som har flera kanaler och en fungerande e-handel klarar sig bättre och e-handeln i stort lär öka ytterligare, menar Lena Hansson.