Dorota Raj får två anslag för forskning på lungcancermetastaser

Idag saknas behandlingsmetoder som riktar sig specifikt mot lungcancermetastaser. Detta vill Dorota Raj ändra på. Nu har hon fått två viktiga anslag för sin banbrytande forskning som har målet att avslöja metastasernas mysterier.

Dorota Raj disputerade vid Institutionen för kliniska vetenskaper 2021. Nu ska hon göra tre års postdoc.

Dorota Raj forskar inom ämnesområdet kirurgi på Institutionen för kliniska vetenskaper. I år har hon fått anslag för postdoc-tjänst från både Cancerfonden och Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning men kan bara använda ett av dem.

Hon valde anslaget från SSMF. Det kommer att ge henne 3 000 000 kronor över tre år, vilket möjliggör forskning på heltid.

– Finansieringen kommer att ge mig möjlighet att följa mina forskningsintressen och etablera mig som en självständig forskare under mentorskap av Clotilde Wiel på Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning, säger Dorota Raj.

Metastasernas mysterier

Dorota Rajs forskning fokuserar på att avslöja de komplexa molekylära mekanismerna bakom lungcancermetastaser.

– Syftet är att öka vår förståelse av lungcancermetastaser och att identifiera potentiella terapeutiska mål. Lungcancer fortsätter att vara en ledande orsak till cancerrelaterade dödsfall globalt sett, med metastas som en avgörande faktor som bidrar till dåliga patientutfall.

Dorota Raj betonar:

– Terapier som riktar sig specifikt mot metastaser finns inte idag. Det övergripande målet med detta projekt är att ta fram nya och mer individanpassade behandlingsformer. Med detta vill vi bidra till att bekämpa lungcancer och förbättra livet för patienter som drabbats av denna dödliga sjukdom.

Dorota Raj i labbet där hon forskar med målet att det ska skapas specifika behandlingar för lungcancermetastaser.

”Samarbetsvänlig atmosfär”

Vad ser du mest fram emot med din postdoc?
– Att fördjupa mig i den dynamiska forskningsmiljö som Clotilde Wiel har skapat. Hennes expertis i att använda musmodeller för att avslöja lungcancermetastasens detaljer och den avancerade process för att analysera och tolka metabolomiska data som utvecklats i hennes labb ger spännande perspektiv för min postdoc-resa, säger Dorota Raj och fortsätter:

– Den samarbetsvänliga atmosfären på labbet ger ovärderliga möjligheter för tvärvetenskapligt utbyte och kollektiv problemlösning. Det tror jag kommer att lyfta min forskningsupplevelse. Sammantaget ser jag fram emot att bidra till de vetenskapliga framstegen inom forskningen på lungcancermetastas samtidigt som jag förbättrar mina egna förmågor som forskare.

Text: Jakob Lundberg