Fattiga elever förväntas ta större ansvar för hållbar utveckling
Enligt Agenda 2030 ska alla elever få kunskap för att främja hållbar utveckling. Men fattiga elever i olika länder förväntas ta ett större ansvar för hållbarhetsarbetet än rika elever, vilket bidrar till att befästa redan existerande ojämlikheter. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Länk till avhandlingen: Differentiation, didactics and inequality – How rich and poor populations are educated for sustainability.
Studien bygger bland annat på fältarbete utfört i s.k. certifierade Eco-Schools-skolor i Rwanda, Sydafrika, Sverige och Uganda. Materialet består av transskript från intervjuer med 45 lärare och rektorer från sammanlagt 31 skolor i mycket olika geografiska och socioekonomiska kontexter.
Agenda 2030 är en global handlingsplan för hållbar utveckling antagen av FN:s medlemsstater i september 2015.
Utbildning för hållbar utveckling
Education for Sustainable Development (ESD), eller Utbildning för hållbar utveckling på svenska, är en pedagogisk strategi som syftar till att integrera principer, värderingar och metoder för hållbarhet i alla aspekter av utbildning och lärande. Målet med ESD är att utbilda individer och samhällen att förstå de komplexa sambanden mellan ekonomiska, sociala, miljömässiga och kulturella dimensioner av hållbarhet.
ESD strävar efter att främja kunskap, färdigheter, attityder och beteenden som kan bidra till en mer hållbar samhällsutveckling och en mer hållbar planet. Det betonar vikten av att integrera hållbarhetsfrågor i utbildningssystemet på alla nivåer, från förskola till högre utbildning och yrkesutbildning. Målet med utbildning för hållbar utveckling är att rusta individer till att bidra till att ställa om samhället och hitta lösningar på globala utmaningar.
Enligt Agenda 2030:s delmål 4.7 ska alla studerande få de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja hållbar utveckling och hållbara livsstilar, samt mänskliga rättigheter, jämställdhet, en kultur av fred, ickevåld, globalt medborgarskap och miljö. Utbildning för hållbar utveckling handlar också om att värdesätta kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.