Bild
Bild på Beatrix Algurén
Länkstig

Föräldrar och skolgårdars utformning påverkar barns motoriska utveckling

Publicerad

En ny studie från Göteborgs universitet visar att föräldrars stöd och skolmiljöns utformning spelar en avgörande roll för barns motoriska utveckling. Pojkar gynnas mest av tränarledd fysisk aktivitet, medan flickor utvecklar sina motoriska färdigheter bättre på inspirerande skolgårdar.

– Motorisk kompetens är en grundläggande byggsten för barns hälsa och framtida livslånga fysiska aktivitet. Forskningen visar att motoriska färdigheter inte bara är viktiga för barnens fysiska hälsa, utan också för deras sociala, kognitiva och känslomässiga välbefinnande, säger Beatrix Algurén, docent i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet, och en av forskarna bakom studien.

Stöd från föräldrar – en viktig faktor

Studien, som omfattade 355 barn i åldrarna 7–8 år, visar att föräldrars stöd i form av logistisk hjälp, att skjutsa barnen till träningar, att ta dem till platser där de kan vara aktiva, motivera dem till idrottsaktiviteter och att titta på, hade en direkt positiv inverkan på barnens motoriska kompetens. Sambandet var starkt oavsett barnets kön.

– Föräldrar som aktivt uppmuntrar och stödjer sina barns fysiska aktiviteter bidrar därmed på ett avgörande sätt till deras motoriska utveckling, säger Beatrix Algurén.  

Bild
Porträtt på Beatrix Algurén
– Den fysiska miljön runt barnen kan ha en betydande inverkan på deras utveckling och bör vara ett område för framtida satsningar, säger Beatrix Algurén.

Skillnader mellan pojkar och flickor
Forskarna identifierade också tydliga könsskillnader i hur olika faktorer påverkar barnens motoriska färdigheter. För pojkar var det tränarledd fysisk aktivitet som hade störst inverkan på utvecklingen av deras motoriska kompetens. Mer tid i sport och organiserad träning visade sig vara avgörande för att utveckla bland annat balans, kontroll av överkroppen och olika rörelsemönster för förflyttning, som att gå, skutta, hoppa jämfota, och ta sidsteg.

Skolgårdens utformning viktig för flickor

För flickor spelar skolmiljön en viktig roll. En grön skolgård med flera träd och planteringar och en trygg utomhusmiljö verkade motivera flickor att delta i fysiska aktiviteter, vilket i sin tur förbättrade deras motoriska färdigheter. Utöver föräldrarnas roll och könsskillnadernas påverkan såg forskarna också att utomhuslek var kopplad till en mer utvecklad rörelseförmåga, men särskilt fördelaktigt för pojkars motoriska utveckling.

– Det visar att den fysiska miljön runt barnen kan ha en betydande inverkan på deras utveckling och bör vara ett område för framtida satsningar, säger Beatrix Algurén.

Viktigt med rörelse i förskolan
Sedan hösten 2023 har Skolverket haft ett regeringsuppdrag att se över området digitalisering i förskolans läroplan och bland annat lyfta fram rörelse.

– I förskolan måste barnen få möjlighet till rörelse och att utveckla sin motoriska kompetens. Skärmtid är ofta förknippat med stillasittande. Och det ger ju konsekvenser på lång sikt, säger Beatrix Algurén.

Text: Ragnhild Larsson

 

FAKTA OM STUDIEN

Länk till studien: Biopsychosocial and Environmental Correlates of Children’s Motor Competence: An Exploratory Study 

Motorisk kompetens är förmågan att utföra och behärska olika målinriktade fysiska rörelser och färdigheter. Det handlar om kroppens kontroll över rörelser och kan delas in i grov- (som att springa, hoppa, kasta och hålla balans) och finmotoriska färdigheter (som att hålla i en penna och rita). Rörelseförmåga utgör en grundläggande del i människors utveckling och är viktig för att kunna aktivt delta i livet och inte bara i fysisk aktivitet.