Boken har genomgått en noggrann uppdatering. Föråldrade inslag har tagits bort och ersatts med moderna exempel, vilket ska ge en fräsch och relevant känsla för inte minst praktiker inom upplevelser och marknadsföring. Två nya teman är digitalisering och hållbarhet. Se mer om nyheterna i boken i videoklippet ovan.
– Upplevelser handlar om känslor och vi vill ha positiva upplevelser och gärna så starka som möjligt. Det är ju underbart när det pirrar i magen och tiden står stilla och vi bara kan njuta, säger Lena Mossberg, författare och forskare vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Hon fortsätter:
– Men vi kan inte beställa en upplevelse, det är något vi får ibland. Om vi har kunskapen om upplevelser vet vi ändå lite om hur vi kan sätta in olika resurser för att få med folk på den här resan, och som förhoppningsvis resulterar i en bra upplevelse, säger Lena Mossberg.
Nyfikenhet som drivkraft
Bakom boken, som tidigare hette "Att skapa upplevelser – från Ok till Wow" men nu har fått namnet "Att skapa upplevelser", står en forskare som började sin karriär inom turistnäringen och senare doktorerade i marknadsföring. Nyfikenheten på just upplevelser drev Lena Mossberg att utforska begreppet.
– Jag blev jättenyfiken på begreppet. Jag började bena upp och fokusera på begreppet, se hur det skiljer sig från annat. Jag tittade på olika modeller och hur man kunde använda det inom marknadsföring. Det var inget projekt, jag började skriva om det, pratade med folk och försökte få grepp om det, säger hon.
Initialt möttes hennes idéer med skepsis, vilket är vanligt inom forskningen när någon utmanar etablerade discipliner och modeller. Men med tiden hände något.
– För 25 år sedan var det väldigt pirrigt för mig, men det visade sig att detta höll bra. Jag har testat en specifik modell och mina doktorander också, både här hemma i Sverige och i andra länder, säger Lena Mossberg.
Du kan köpa boken "Att skapa upplevelser" hos din bokhandlare
Boken gavs ut första gången 2003 och har varit mycket uppskattad av företagsledare, marknadsförare, utbildare och studenter.
Här är några av medförfattarna:
Kristina Lindström, forskare vid universitetet i Stavanger.
Emma Björner, forskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Malin Sundström, professor vid Högskolan Väst.
Ann-Jorid Pedersen, fackboksförfattare och senior rådgivare på Mimir AS.
Anna Hegethorn, plats- och produktutvecklare inom måldtidsturism.
Text & video: Simon Fredling Jack, kommunikatör.