Foto på Ostindiska kompaniet Göteborg

Klas Rönnbäck tilldelas the Heckscher Prize för artikel om hur Ostindiska kompaniets verksamhet påverkade svensk ekonomi

Årets Heckscher Prize tilldelas forskarna Klas Rönnbäck och Leos Muller för deras artikel Swedish East India trade in a value-added analysis, ca. 1730–1800. Priset tilldelas författare till den bästa artikeln, som blivit publicerad i tre nummer av Scandinavian Economic History Review 2022.

Priset ges till ett framgångsrikt försök att kasta nytt ljus över en fråga som har uppmärksammats av såväl ekonomhistoriker som allmänheten, nämligen hur mycket den svenska ekonomin under 1700-talet verkligen tjänade på resor och kommersiell verksamhet genom Ostindiska kompaniet.

Genom att tillämpa en värdekedjeanalys finner forskarna att företagets ansträngningar hade en icke försumbar inverkan på ekonomin och en betydande inverkan på handeln och transportsektorerna, under en lång del av sjuttonhundratalet.

- I Göteborg är det Ostindiska kompaniet fortfarande närvarande, såväl i folks medvetande som i stadsbilden, men inom den ekonomisk-historiska forskningen har kompaniets betydelse länge marginaliserats eller ignorerats. Med vår artikel menar vi oss kunna ge en bättre bild av hur omfattande kompaniets verksamhet verkligen var i ekonomiska termer, säger Klas Rönnbäck.

The Heckscher Prize

The Heckscher Prize delas ut årligen till den bästa artikeln som publicerats under föregående år. Priset är uppkallat efter Skandinaviens kanske mest kända ekonomiska historiker, Eli Heckscher, en artikel av vilken postumt publicerades i det första numret av Review.

Artikeln

Länk till artikeln “Swedish East India trade in a value-added analysis, c. 1730–1800”: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03585522.2020.1809511

Pristagarna

Klas Rönnbäck, professor i ekonomisk historia på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet