Bild
Ett foto på en videokamera
Foto: Adobe Stock
Länkstig

Kortfilmer om barn och ungas livsvillkor och mående

Publicerad

Många barn och unga är missnöjda med sitt utseende men det finns saker att göra för att trivas bättre i sin kropp. Detta och flera andra teman går att lära sig om i en serie kortfilmer där forskare i psykologi beskriver barn och ungas vardag och mående.

Vem som helst kan ha glädje av att titta på dessa filmer, kanske inte minst föräldrar. Men det finns vissa yrkesgrupper som kan ha särskild nytta av dem, menar Philip Hwang, professor i psykologi, och som själv medverkar i en av filmerna.

– Filmerna kan vara värdefulla för den som arbetar inom skola, omsorg eller ofta möter barn och unga i andra sammanhang och som kanske själv har funderingar kring sådana teman som mobbning, sexuella trakasserier, eller bara allmänt är nyfikna på ungas egna upplevelser, säger Philip Hwang. 

I serien om nio kortfilmer berättar forskare i utvecklingspsykologi om några av sina resultat. 

Fokusera på kroppens funktion i stället för dess utseende

Ett ämne som det talas mycket om idag är barn och ungas relation till sin egen kropp. Många är missnöjda med sitt utseende och samtidigt är det vanligt att göra en koppling mellan utseende och lycka. Men det finns saker att göra för att trivas bättre i sin kropp. 

– Att fokusera på vad vi kan göra med vår kropp, som att skratta, spela fotboll och springa, är bra för oss. Det gör att vi blir mindre missnöjda med våra kroppar, säger forskaren Kristina Holmqvist Gattario, som medverkar i en film om kroppsmissnöje.

Navigate to video: Hur slipper du vara missnöjd med din kropp?
Video (2:12)
Hur slipper du vara missnöjd med din kropp?
Kristina Holmqvist Gattario berättar om sin forskning.

Uppmanar till att prata mer om etnicitet i skolan

Ett annat ämne som berörs i filmerna är etnisk identitet. Det kan handla om vilken roll någons ursprung spelar i dennes liv och vilka känslor som finns kopplade till ens etnicitet, såsom stolthet eller samhörighet. 

David Sandberg, som är doktorand och medverkar i en av filmerna, menar att det kan vara svårt och obekvämt för både barn och vuxna att prata om etnicitet. Det kan leda till att man undviker ämnet eller att man tar till förenklingar och stereotyper.

– Att prata om etnicitet på ett nyanserat och respektfullt sätt är en viktig del av skolans uppdrag, inte minst för att motverka rasism och fördomar i samhället. Skolan har både ansvaret och möjligheten att skapa en trygg miljö för den här typen av samtal, säger David Sandberg.

Navigate to video: Varför ska vi prata om etnisk identitet i skolan?
Video (2:57)
Varför ska vi prata om etnisk identitet i skolan?
David Sandberg ger tips på hur det går att prata om etnicitet i skolan.

Av: Sofia Calderon

Mer om filmserien:
Se alla filmerGU play eller Youtube

Filmtitlar: 
Vad är konsekvenserna av att ha varit mobbad? 
Vi är våra berättelser
Vad hindrar ett jämställt föräldraskap?
Hur slipper du vara missnöjd med din kropp?
Etnicitet och kulturell bakgrund - berör det alla?
Vad vet vi om sexuella trakasserier mellan barn?
Varför ska vi prata om etnisk identitet i skolan?
Hur utvecklas vår identitet över livet?
Hur kan etnisk identitet forma folks liv?

Mer om forskargruppen bakom filmserien: 
Forskarna som medverkar i filmerna är medlemmar i The Gothenburg group for Research In Developmental psychology (GRID). Utvecklingspsykologi handlar bland annat om att studera barn och unga i de olika sociala sammanhang de befinner sig, till exempel i familjen, kamratgruppen, skolan, yrkeslivet, idrotten och i digitala miljöer. Ett sätt som forskargruppen gör detta på är att följa samma individer över tid, från att de är barn till de blir vuxna. 
Till forskargruppens hemsida


Samarbetspartners:
Filmserien har producerats av Medieteknik vid Göteborgs universitet. 

Filmserien möjliggjordes av bidrag från Stiftelsen Gustaf Adolf Bratts föreläsningsfond.