Ungdomar tittar på arter på en stenig strand.
Marin medborgarforskning innebär att allmänheten deltar i marina forskningsprojekt, till exempel genom att observera och rapportera in data, eller hjälpa forskarna att identifiera arter.
Foto: Jessie Altstatt/NOAA

Ny gästprofessor ska stärka marin medborgarforskning

Göteborgs universitet har utsett Uta Wehn till gästprofessor i hållbar utveckling med inriktning mot marin medborgarforskning. Marin medborgarforskning innebär att allmänheten deltar i marina forskningsprojekt, till exempel genom att observera och rapportera in data om algblomning, eller titta på undervattensfilmer för att identifiera arter.

– Det här är en fantastisk möjlighet. Jag kommer att bidra med den kunskap jag samlat på mig genom åren från flertal internationella medborgarforskningsprojekt, säger Uta Wehn, associate professor på IHE Delft Institute for Water Education, Nederländerna.

Stort intresse för medborgarforskning

Uta Wehn, porträtt
Uta Wehn, ny gästprofessor i hållbar utveckling med inriktning mot marin medborgarforskning.

Intresset för medborgarforskning ökar allt mer, både bland forskare och allmänhet. På Göteborgs universitet finns flera projekt och samarbeten i marin medborgarforskning, till exempel Koster Seafloor Observatory och Ocean Data Factory, där alla som vill kan bidra i marin forskning.

– Vi är väldigt glada över utnämningen av Uta Wehn, för vi har sett att marin medborgarforskning kan leda till både ökad havsmedvetenhet och ökat skydd av marina miljöer, säger Matthias Obst, forskare och projektledare för Koster Seafloor Observatory.

Starta "praktikgemenskap"

Uta Wehn har mångårig erfarenhet av medborgarforskning från flera internationella organisationer. Hon arbetar just nu som associate professor i Water Innovation Studies på IHE Delft Institute for Water Education i Nederländerna, som är världens största internationella institution för högre utbildning inom vatten.

– Jag vill bidra med min kunskap i de projekt med marin medborgarforskning som finns på Göteborgs universitet, men jag vill också starta en aktiv tvärvetenskaplig "praktikgemenskap" som samlar forskare över fakultetsgränserna, säger Uta Wehn.

Bättre havsdata och större kunskap

– Vi är övertygade att Uta Wehns kunskap och erfarenhet ska hjälpa oss att utveckla våra projekt inom medborgarforskning, så att vi kan få både bättre havsdata och bättre analyser och tolkningar av havsdata. Det kan i sin tur leda till större och djupare kunskap om vårt gemensamma hav, säger Torsten Linders, projektkoordinator på institutionen för marina vetenskaper och projektledare för Ocean Data Factory.

Text: Annika Wall

FAKTA

Uta Wehn är utnämnd till Adlerbertska Forskningsstiftelsens gästprofessur inom hållbar utveckling.

Värdinstitution för Uta Wehn är institutionen för marina vetenskaper.

Uta Wehn har erfarenhet från ett flertal internationella medborgarforskningsprojekt:

Ground Truth 2.0
CSEOL