Foto: Isac Lundmark

Ny hedersdoktor med intresse för högre syfte inom finans

Anjan Thakor, professor i finans vid Washington University, har utsetts till hedersdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Han uppvisar banbrytande forskning inom bank och finans som bidragit till fördjupad förståelse och kunskap om finansiella marknaders effektivitet. Han är också intresserad av hur ett företags högre syfte kan skapa vinst för både företaget och samhället.

Anjan Thakor är verksam vid Olin School of Business, Washington University in St. Louis och är där chef för WFA Center for Finance and Accounting Research. Under de senaste femton åren har han varit engagerad i att utveckla Handelshögskolans forskning, utbildning och internationella nätverk.

Högre syfte

Anjan Thakor forskar bland annat om företags högre syfte och hur det kan gynna affärsverksamhet och samhällsekonomisk välfärd. Företag strävar efter så bra resultat som möjligt och aktiebolag har ansvar att generera vinst till ägarna. Företagets högre syfte är inte samma sak som välgörenhet eller samhällsansvar, som kan minska vinsten. Om det är väl integrerat, kan det högre syftet istället bidra till värdeökning, till exempel genom att förbättra arbetsmiljön eller behandla affärskontakter schysst. Detta kan leda till högre produktivitet och effektivt resursutnyttjande, och i förlängningen bättre avkastning till ägarna.

Samarbete med Handelshögskolan

Thakor ingår i det vetenskapliga rådet för Centrum för finans (CFF) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Där spelar han en viktig roll som rådgivare, kvalitetssäkrare och stöd vid ackrediteringar. Han har varit med och arrangerat flera internationella bankkonferenser tillsammans med CFF, där hans kompetens har varit mycket betydelsefull.

Han har också gett och medverkat i doktorandkurser på Handelshögskolan, samt tagit emot doktorander vid Washington University. Som hedersdoktor kommer han att verka för att ytterligare stärka samarbete och forskarutbyte mellan de två lärosätena.

Produktiv forskare

Anjan Thakor är en av de mest produktiva forskarna inom bankverksamhet, informationsekonomi och företagsfinansiering med över 100 publicerade artiklar i de främsta tidskrifterna inom finans och ekonomi. Han har dessutom författat ett stort antal böcker. Han grundade topptidskriften Journal of Financial Intermediation och var chefredaktör 1996–2005. Han är även tidigare ordförande och en av grundarna av Financial Intermediation Research Society.

Anjan Thakor promoveras på Göteborgs universitets promotionshögtid den 25 oktober 2024.