Bild
Logotyp för tävlingen
Länkstig

Ny tävling för studenter: Handels Impact Innovation Cup

Publicerad

I den nya tävlingen “Handels Impact Innovation Cup” får Handelshögskolans studenter chansen att förverkliga sina affärsidéer och komma med lösningar som möter samhällets hållbarhetsutmaningar.

Studenterna har möjlighet att tävla i fyra kategorier: “Environmental”, “Social”, “Governance” och “Project”. Inom varje kategori utses en vinnare, som tilldelas ett pris på 50 000 kronor. Tävlingen arrangeras av Handelshögskolan i samarbete med Handelshögskolans studentkår HHGS, kårens arbetsmarknadsmässa GADDEN och Venture Cup Sweden, med generöst stöd från Ernströmgruppen som står för prispengarna.

– Genom att bidra till tävlingen vill vi uppmuntra och inspirera studenterna att ta sina hållbarhetsidéer ett steg vidare. Innovation och entreprenörskap är avgörande för att skapa hållbara lösningar för framtiden, säger Malin Jidéus, Head of Sustainability, IR & Finance på Ernströmgruppen. 

Från kunskap till konkreta idéer

Att förse studenterna med kunskaper och färdigheter för att kunna ta ansvar och bidra till en hållbar utveckling av samhället är en del av Handelshögskolans strategi. Sedan 2013 ingår hållbarhet i alla program, dels genom inslag i kurserna men också genom obligatoriska hållbarhetsdagar.

Med ”Handels Impact Innovation Cup” vill Handelshögskolan nu ytterligare stimulera studenternas engagemang för entreprenörskap och en hållbar samhällsutveckling.

– Handelshögskolan förser studenterna med mycket kunskap relaterad till hållbarhet och nu får de chansen att omvandla detta i konkreta idéer som kan bidra till att möta hållbarhetsutmaningarna i samhället, säger Anders Sandoff, lektor i företagsekonomi och en av initiativtagarna till tävlingen.

Stolthet och engagemang

Studentkåren HHGS har utvecklat tävlingen tillsammans med Handelshögskolan.

– HHGS är mycket stolta över ”Handels Impact Innovation Cup” och de möjligheter tävlingen skapar för studenter. Vi hoppas att tävlingen kommer bidra till ett ökat engagemang för entreprenörskap och hållbarhetsfrågor. Vi är också glada över samarbetet som lett fram till detta och alla involverade parter som gjort det möjligt. Tillsammans skapar vi en hållbar framtid, säger Hugo Sjöö, Head of Business Relation i HHGS.

Om Handels Impact Innovation Cup

Handels Impact Innovation Cup syftar till att stimulera entreprenörskap och engagemang för hållbarhet hos studenterna. Med de globala hållbarhetsmålen som inspiration utmanartävlingen studenterna att utveckla sina affärsidéer till lösningar som kan göra skillnad.

Studenterna kan tävla i fyra kategorier:

  • Environmental. Affärsidéer som fokuserar på miljömässig hållbarhet. Projekten bör adressera en relevant och genomförbar miljöutmaning.
  • Social. Affärsidéer som fokuserar på social hållbarhet. Utmaningen som adresseras kan relatera till ojämlikhet, diskriminering eller liknande frågor.
  • Governance. Affärsidéer som främjar eller relaterar till en stärkt styrningspraxis, som transparens, etiskt uppförande, mångfald och ansvarsskyldighet. Lösningarna ska hjälpa företag att verka med integritet, säkerställa ansvarsfull förvaltning eller främja förtroende hos intressenter.
  • Project. Projekt som riktar sig mot miljömässiga eller sociala frågor. Projekten bör adressera en relevant utmaning med en praktisk lösning.

En vinnare per kategori mottar en prissumma på 50 000 kronor. Ernströmgruppen sponsrar tävlingen genom att finansiera priset.

Tidplan:

  • Tävlingen öppnade: 6 september
  • Sista ansökningsdag: 21 oktober
  • Pitchdag: 6 november på Innovation Expo under GADDEN
  • Vinnare tillkännages: 7 november på Galamiddagen under GADDEN

För mer information om tävlingen, besök Handels Impact Innovation Cup.