Sjöhäst i vatten, hand i bakgrunden.
Sveriges tredje dokumenterade fynd av sjöhäst, sannolikt en kortnosig sjöhäst. Foto: Jelena Lewin

Sjöhäst hittad utanför Kristineberg

Under en insamling av fisk för studier vid Kristineberg Center gjordes nyligen ett ovanligt fynd – en sjöhäst. Det är det tredje dokumenterade fyndet i svenska vatten och det första inom ramen för forskning.

Elena Tamarit Castro, doktorand vid Kristineberg Center och Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet gjorde fyndet när hennes team samlade in fisk för experiment vid en ålgräsäng ett par kilometer från forskningsstationen i Fiskebäckskil. Det är sannolikt att det rör det sig om en kortnosig sjöhäst (Hippocampus hippocampus).

– Jag blev väldigt förvånad men kände igen den direkt eftersom jag har sett dem när jag dykt i sjögräsängar i Medelhavet. I mitt doktorandprojekt har jag observerat nära 100 000 individer av fisk och jämfört med historiska data, och det här är den första svenska sjöhästen observerad inom ett forskningsprojekt.

Elena Tamarit Castro undersöker hur klimatförändringar påverkar fisk i kustområdena, och observationen passar bra in i hennes projekt.

– Sjöhästar är vanliga i Medelhavet där temperaturen är varmare. Eftersom temperaturen ökar på svenska kusten kanske de kommer att bli vanliga här också. Men andra arter kan också försvinna. Just nu undersöker vi hur väl fisk som lever i ålgräsängar klarar av värmeböljor, och de resultaten kan hjälpa oss att förstå varför vissa arter minskar.

Foto: Jelena Lewin

Kan ha funnits här länge

Tre dokumenterade sjöhästfynd har gjorts totalt sedan förra sommaren då den första fotograferades utanför Bovallstrand. Torsdagen den 27 juli 2024 fotograferades en till vid Rossö söder om Strömstad, vilket dokumenterades i Strömstad tidning.

Efter detta har flera engagerade medborgare hört av sig och rapporterat om fynd de själva gjort i sin barndom, och dessa sammanställs i dagsläget av Charlotta Kvarnemo, professor vid Institutionen för biologi och miljövetenskaper. Dessa historiska observationer visar att sjöhästar kanske länge varit en naturlig del av den svenska fiskfaunan, utan att det dokumenterats eller blivit känt för biologer och allmänhet.

– Även om enstaka individer av sjöhästar har setts innan, har de senaste årens observationer blivit tätare. Möjligtvis ser vi sjöhästar i Sverige på grund av att vattnet blivit varmare, så att arten kan klara sig här. Det är i så fall troligt att vi kommer se ännu fler sjöhästar i svenska vatten i framtiden, säger Charlotta Kvarnemo.

Gruppen som gjorde fyndet.
Forskningsgruppen som gjorde fyndet, från vänster: Leon Pfeufer, Emily Lechner, Hannah Sauer, Elena Tamarit Castro, Felix Steinbrecher, Jelena Lewin. Fotograf: Pernilla Vighagen.

Rapportera dina havsfynd

Har du sett något spännande i havet? Genom att rapportera dina fynd kan du hjälpa forskarna. Rapportera genom att registrera dig på SLU:s Artportal. Det går även att rapportera via den mobilvänliga webbsidan Rappen.

Europeiska sjöhästar

Det finns två arter av sjöhästar i Europa, kortnosig sjöhäst (Hippocampus hippocampus) och långnosig sjöhäst (Hippocampus guttulatus). De är snarlika till utseendet, men går att skilja åt på nosens längd och antalet fenstrålar. Båda arternas utbredning tros ha sin nordliga gräns vid brittiska öarna.

Område
Havet