Navigate to video: Siri snackar hälsofrämjande sex i ny bok för unga
Video (0:05)
Siri snackar hälsofrämjande sex i ny bok för unga
Siri Lindqvist är aktuell med boken "Prata sex", en bok för hälsofrämjande samtal för skolungdomar.

Snacka sex – ny bok främjar samtal med unga om sexuell hälsa

Undersökning efter undersökning visar att ungdomar vill ha fler samtal om sexualitet, identitet, samtycke och relationer. Men många vuxna känner sig osäkra i hur de kan bemöta frågorna. Nu släpper doktorand vid Göteborgs universitet en bok som ger konkreta tips för hälsofrämjande samtal om sexuell hälsa med unga.

Professionella inom skola, vård och omsorg vittnar om en osäkerhet i hur de pratar om sexuell praktik, identitet och känslor med ungdomar. Men allt fler unga vill snacka sex. Det menar doktoranden Siri Lidqvist som uppmärksammade efterfrågan – och utmaningen – till dialog. Nu är hon aktuell med boken som tar avstamp i pågående forskarstudier och hennes erfarenheter som barnmorska och sexolog.

Doktoranden Siri Lindqvist vid Institutionen för socialt arbete är aktuell med ny bok, Prata sex.
Foto: Marcus Gustafsson

– Jag började tidigt arbeta med sexualupplysning. Just upplysningsfrågan är ett ledmotiv i mitt arbete. Som legitimerad barnmorska, sjuksköterska och sexolog vill jag med boken ge konkreta och verkliga exempel. Frågorna lyfts med ett hälsofrämjande perspektiv, vilket är en sida som oftast utelämnas i forskning, säger Siri Lindqvist.

Siri Lindqvist går just nu forskarutbildningen och är doktorand i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Med sitt pågående forskningsprojekt, en avhandling som är ämnad för att skapa en kunskapsbas om unga HBTQ+ identifierande och sexuell identitetssökande online, lanserar hon nu boken som ett delprojekt.

– Jag vill ge samtalsingångar till ämnen som är aktuella för ungdomar idag. Boken är ett stöd för att kunna prata mer om sexualitet och internet, porr, HBTQ+ och normer kring kön, säger Siri.

Ny metodbok till ungdomsarbetare för samtal om sexuell hälsa

Omslagsbild till boken Prata sex, Siri Lindqvist

I boken ”Prata sex! Hälsofrämjande samtal med skolungdomar” finns flera öppningar till att starta samtal om sexuell hälsa på, men även möjlighet för de som jobbar nära ungdomar att utveckla sitt professionella bemötande.

– Det är en metodbok, baserad på mina erfarenheter, för de som arbetar med ungdomar. Idag finns det faktabaserad information om sexualitetsfrågor överallt, en googling bort, men dialogen om det uteblir oftast. Syftet med boken är att ge vardagsexempel som kan främja samtalet om den sexuella hälsan, säger Siri.

Den 10 maj har Siri Lindqvist sitt planseminarium där hon kommer presentera inriktningen på sitt avhandlingsarbete och avhandlingens övergripande upplägg. Seminariet är öppet för alla att delta på.

Text av: Louise Älgne

Om Siri Lindqvist

Siri Lindqvist är doktorand i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hon kommer från Gemla, Småland, och är legitimerad barnmorska, sjuksköterska och sexolog. Med kunskap om sexualupplysning, gynekologi och elevhälsan på gymnasiet arbetar hon idag på halvtid som sexolog och barnmorska på en ungdomsmottagning. Andra halvan av tiden läser hon forskarutbildningen med sitt forskningsprojekt om unga, HBTQ+, internet och sexualitet- och identitetsutveckling vid Institutionen för socialt arbete på Göteborgs universitet.