- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Emilia Carlsson
Emilia Carlsson
Universitetslektor
Sektionen för hälsa och rehabiliteringOm Emilia Carlsson
Emilia Carlsson, Leg. Logoped, Med dr. Universitets lektor.
Emilia arbetar på enheten för logopedi, vid sektionen för Hälsa och Rehabilitering. Hon är sedan juli 2022 Programansvarig för logopedprogrammet och har kursansvar för kurs på termin 4 utvecklingsrelaterade kommunikations och sväljstörningar - breddning och intervention samt Medicin barn och ungdomar. Emilia arbetar sedan 2021 på Angereds Närsjukhus med utveckling och utvärdering av i projektet Små barn Nordost - rätt insats på rätt nivå. Projektet avslutades december 2023 och nu arbetar Emilia med forskning och utvecklingsarbete 20 %, på Angereds Närsjukhus, med stod från FoU enheten där och Regionala FoU medel.
Emilia Carlsson är legitimerad logoped, tog sin logopedexamen i vid Göteborgs universitet 2007, och masterexamen i logopedi 2011. Hon försvarade sin avhandling 2019, Aspects of Communication, Language and Literacy in Autism – Child Abilities and Parent Perspectives vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Enheten för logopedi och Gillbergcentrum. Avhandlingen fokuserar på aspekter av kommunikation, språk och läsning vid autism hos barn i tidig skolålder. Förmågor så som berättande, Theory of mind och läsning. En av delstudierna är en kvalitativ studie som rör föräldrars upplevelser av den neuropsykiatriska diagnostiska processen.
Forskningsområde:
Emilias forskningsintresse är inom utvecklingsrelaterade kommunikations och språkstörningar, med fokus utvecklingsrelaterad språkstörning, tal-och språk vid autism och eller andra utvecklingsrelaterade svårigheter. Emilia har pågående forskning inom prevention och tidiga insatser, del i samverkan med barnhälsovården och dels med Angereds Närsjukhus, där fokus är på ”tidiga insatser på rätt nivå” i projektet Småbarn nordost och i Hjällbosamverkan. Emilia är bihandledare till Hanna Dyne som forskar på Språklig hemmiljö och språkutveckling hos barn som tagit del av en lågintensiv tidig språkstimulerande insats för barn 0-3 år, som är ett samarbetsprojekt med Region Halland och Region biblioteket i Halland.
-
"The package has been opened”- parents' perspective and social validity of an Early Start Denver Model intervention for young children with
autism
Emilia Carlsson, Gudrun Nygren, Christopher Gillberg, Petra Linnsand
Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry - 2024 -
Child-health nurses' experiences from using pictorial support with families within child-health services in
Sweden
Emilia Carlsson, Aina Huels, Disa Myren, Ann Jansson, AnnaKarin Larsson
ACTA PAEDIATRICA - 2024 -
Intervention in autism based on Early Start Denver Model in a multiethnic immigrant setting—experiences of preschool staff involved in its
implementation
Petra Linnsand, Gudrun Nygren, Jonas Hermansson, Christopher Gillberg, Emilia Carlsson
Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry - 2024 -
"Aha, so that’s how it’s done!"–parents’ voices on an early language and literacy
intervention
Hanna Dyne, Ulrika Bergsten, Emilia Carlsson
Logopedics Phoniatrics Vocology - 2024 -
Developmental language disorder: similarities and differences between 6-year-old mono- and multilingual
children
Ulrika Schachinger-Lorentzon, Emilia Carlsson, Eva Billstedt, Christopher Gillberg, Carmela Miniscalco
Logopedics Phoniatrics Vocology - 2024 -
Experiences from the use of pictorial support in child health services—the voices of 5-year-old children and their
caregivers
AnnaKarin Larsson, Emma Koskinen, Jessica Arvidsson, Ann Jansson, Emilia Carlsson
Acta Logopaedica - 2024 -
A longitudinal case study of six children with autism and specified language and non-verbal
profiles
Carmela Miniscalco, Emilia Carlsson
Clinical Linguistics & Phonetics - 2022 -
Narrative Skills in Primary School Children with Autism in Relation to Language and Nonverbal Temporal
Sequencing
Emilia Carlsson, Jakob Åsberg Johnels, Christopher Gillberg, Carmela Miniscalco
Journal of Psycholinguistic Research - 2020 -
Current profiles and early predictors of reading skills in school-age children with autism spectrum disorders: A longitudinal, retrospective population
study.
Jakob Åsberg Johnels, Emilia Carlsson, Courtenay Norbury, Christopher Gillberg, Carmela Miniscalco
Autism : the international journal of research and practice - 2019 -
Aspects of Communication, Language and Literacy in Autism Child Abilities and Parent
Perspectives
Emilia Carlsson
2019 -
Assessing False-Belief Understanding in Children with Autism Using a Computer Application: A Pilot
Study.
Emilia Carlsson, Carmela Miniscalco, Christopher Gillberg, Jakob Åsberg Johnels
Journal of psycholinguistic research - 2018 -
Negotiating knowledge: parents’ experience of the neuropsychiatric diagnostic process for children with
autism
Emilia Carlsson, Carmela Miniscalco, Björn Kadesjö, Katja Laakso
International journal of language and communication disorders - 2016 -
Communicative strategies used by spouses of individuals with communication disorders related to stroke-induced aphasia and Parkinson's
disease
Emilia Carlsson, Lena Hartelius, Charlotta Saldert
International journal of language and communication disorders - 2014 -
Aspects of rating communicative interaction: Effects on reliability and
agreement
Karin Eriksson, Sara Bergström, Emilia Carlsson, Lena Hartelius, Charlotte Johansson, Anneli Schwarz, Charlotta Saldert
Journal of Interactional Research in Communication Disorders/Equinox - 2014 -
Voice Onset Time before and after STN-surgery in patients with Parkinson’s
disease
Joel Åkesson, Jonas Lindh, Lena Hartelius, Emilia Carlsson
ICPLA2012 - 2012 -
Perceived changes in communication as an effect of STN surgery in Parkinson's disease: a qualitative interview
study.
Emilia Ahlberg, Katja Laakso, Lena Hartelius
Parkinson's disease - 2011