Henrik Hallström
Doktorand
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknikOm Henrik Hallström
Jag arbetar deltid (50%) som doktorand vid IDPP och avdelningen för ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik. Resterande tid arbetar jag som gymnasielärare i fysik och matematik inom Göteborg stad.
Mitt forskningsintresse rymmer såväl allmän- som ämnesdidaktiska frågor och har huvudsakligen riktat sig mot fysikdidaktik och frågor om formativa praktiker och lärares bedömarkompetens. I slutet av 2023 licputerade jag inom forskarskolan för Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FoNTD) vid Linköpings universitet med avhandlingen "VISIONER OM FORMATIVA PRAKTIKER: Lärares och elevers levda erfarenheter av formativ bedömning och bedömningsmatriser i skolans fysikundervisning".
Min fortsatta forskning tar sin utgångspunkt i de frågor som har väckts i arbetet med denna avhandling. Exempelvis frågor om hur bedömningspraktiker konstrueras och villkoras i relation till lärares (och elevers) förväntansnormer samt hur olika ämnesdidaktiska intentioner och utbildningsmål ömsesidigt begränsar och möjliggör olika praktiker i skolan.