Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lena Oxelmark - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lena Oxelmark

Universitetslektor/sjuksköterska

Lena Oxelmark
Universitetslektor/sjuksköterska
Klinisk lektor, Medicine doktor
Akademisk grad: Docent,
lena.oxelmark@gu.se
031-786 6089
0766-186089

Rumsnummer: 2410
Postadress: Box 457, 40530 Göteborg
Besöksadress: Arvid wallgrens backe hus 1 och 2 , 41346 Göteborg


Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa (Mer information)
Box 457
405 30 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens backe hus 1 och 2 , 413 46 Göteborg

Om Lena Oxelmark

Lena Oxelmark är sjuksköterska och docent i vårdvetenskap och har kombinationstjänst som lektor på Medicinkliniken, verksamhetsområde akutmedicin och geriatrik vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Lena arbetar med interprofessionellt lärande och driver en återkommande interprofessionell dag för alla förstaårsstudenter vid fakulteten med tema mänskliga rättighete och rätt till hälsa.  Lena är ordförande för Kommitten för interprofessionellt lärande, (IPL), vid Sahlgrenska Akademin samt för Kliniskt träningscentrum, (KTC), styrgrupp.

Forskning

Lena tillhör forskningsgruppen Acute and Critical Care Team, (ACCT),  vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa samt Gothenburg Emergency Medicine Research Group, (GEMREG), vid Sahlgrenska Uninversitetssjukhuset

Forskningsområden

  • interprofessionellt lärande 
  • simuleringsbaserat lärande
  • teamarbete inom akutsjukvård
  • patienter och sjuksköterskors delaktighet i patientsäkerhetsarbete

Tidigare forskningsområden handlar om bedömning inom verksamhetsförlagd utbildning, livskvalitet och komplementär och alternativmedicinsk behandling hos patienter med inflammatoriska tarmsjukdomar.

 

Senaste publikationer

Health-promoting factors in higher education for a sustainable working life - protocol for a multicenter longitudinal study
U. Lindmark, I. Ahlstrand, A. Ekman, L. Heden, J. Kallstrand et al.
Bmc Public Health, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Patients prefer clinical handover at the bedside; Nurses do not: Evidence from a Discrete Choice Experiment
Lena Oxelmark, Jennifer Whitty, Kerstin Ulin, Wendy Chaboyer, Ana Oliviera Goncales et al.
International Journal of Nursing Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Students' understanding of teamwork and professional roles after interprofessional simulation: a qualitative analysis
Lena Oxelmark, Torben Nordahl Amorøe, Liisa Carlzon, Hans Rystedt
Advances in Simulation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Use of complementary and alternative medicine in Swedish patients with inflammatory bowel disease: a controlled study
Lena Oxelmark, A. Lindberg, R. Lofberg, B. Sternby, A. Eriksson et al.
European Journal of Gastroenterology & Hepatology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What´s behind ”GREAT!”? – A qualitative analysis of the ratings on simulation-based interprofessional learning.
Torben Nordahl Amorøe, Lena Oxelmark, Liisa Carlzon, Hans Rystedt
Paper presented at the 22nd Annual Meeting of Society in Europe for Simulation Applied to Medicine, June 2016, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Support and continuity during the first 2weeks postpartum
M. Barimani, Lena Oxelmark, S. E. Johansson, I. Hylander
Scandinavian Journal of Caring Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 14

2020

Health-promoting factors in higher education for a sustainable working life - protocol for a multicenter longitudinal study
U. Lindmark, I. Ahlstrand, A. Ekman, L. Heden, J. Kallstrand et al.
Bmc Public Health, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Patients prefer clinical handover at the bedside; Nurses do not: Evidence from a Discrete Choice Experiment
Lena Oxelmark, Jennifer Whitty, Kerstin Ulin, Wendy Chaboyer, Ana Oliviera Goncales et al.
International Journal of Nursing Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

2017

Students' understanding of teamwork and professional roles after interprofessional simulation: a qualitative analysis
Lena Oxelmark, Torben Nordahl Amorøe, Liisa Carlzon, Hans Rystedt
Advances in Simulation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Use of complementary and alternative medicine in Swedish patients with inflammatory bowel disease: a controlled study
Lena Oxelmark, A. Lindberg, R. Lofberg, B. Sternby, A. Eriksson et al.
European Journal of Gastroenterology & Hepatology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What´s behind ”GREAT!”? – A qualitative analysis of the ratings on simulation-based interprofessional learning.
Torben Nordahl Amorøe, Lena Oxelmark, Liisa Carlzon, Hans Rystedt
Paper presented at the 22nd Annual Meeting of Society in Europe for Simulation Applied to Medicine, June 2016, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Support and continuity during the first 2weeks postpartum
M. Barimani, Lena Oxelmark, S. E. Johansson, I. Hylander
Scandinavian Journal of Caring Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 14

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?