Hälsopromotion och sjukdomsprevention i riskgrupper; strategier och metoder
Kort om kursen
Kursen ger omfattande kunskaper inom hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande, med tonvikt på samhällsbaserat arbete och deltagande metoder för att driva social och beteendemässig förändring.
Genom att integrera teorier från hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, socialt arbete, psykologi och religionsvetenskap kommer du att lära dig att förstå och påverka hälsobeteenden för hållbara hälsoförbättringar.
En viktig del av kursen är en fältstudie, där du kommer att tillämpa dina teoretiska och praktiska kunskaper.
Om utbildningen
Efter att ha slutfört denna kurs kommer du att kunna:
• Identifiera, ge exempel på och diskutera hur sociala, ekonomiska, kulturella och religiösa faktorer påverkar uppfattningar om hälsa, sjukdom och hjälpsökande beteenden.
• Analysera och kritisera teorier och metoder för social och hälsomässig förändring, särskilt i samhällsbaserat arbete med riskgrupper i låg- och medelinkomstmiljöer.
• Diskutera och motivera tillämpningen av lämpliga teorier för planering av hållbara hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande projekt som speglar lokala intressenters prioriteringar.
När det gäller praktisk tillämpning kommer du att:
• Lära dig att tillämpa lämpliga datainsamlingsmetoder för att förstå och närma dig specifika hälsoproblem inom ett definierat geografiskt område.
• Designa ett projekt baserat på relevant teori som beskriver hur man planerar, genomför och utvärderar en hälsofrämjande intervention.
Du kommer att vara utrustad för att:
• Reflektera över de epistemologiska, etiska och metodologiska grunderna för samhällsarbete och förklara deras relevans för sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande paradigm och teorier.
• Analysera maktstrukturer relaterade till kön, etnicitet och social status som påverkar hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete.
• Diskutera etiska frågeställningar kring preventiva och hälsofrämjande insatser och professionellt förhållningssätt.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs en kandidatexamen om 180 hp inom ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt/humanistiskt huvudområde eller motsvarande samt Engelska B/Engelska 6 på gymnasial nivå eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Efter studierna
De kunskaper och färdigheter du förvärvar från den här kursen kommer att avsevärt förbättra dina bidrag till hälso- och sjukvårdsorganisationer, samhällsinitiativ eller folkhälsoavdelningar.
Du kommer att vara väl förberedd för roller som hälsofrämjande specialist, samhällshälsoarbetare, folkhälsorådgivare eller socialarbetare med fokus på hälsorelaterade frågor.
Den här kursen kommer att främja din professionella utveckling och utrusta dig för att leda effektfulla hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande initiativ.