Kommunikatören Agnes: Viktigt att se maktstrukturer i språket

Kommunikatören Agnes: Viktigt att se maktstrukturer i språket

Språk och makt är en 7,5 poängskurs på Göteborgs universitet där studenterna djupdyker i de sociala strukturer som gömmer sig i språket. En kurs som Agnes Hillert, egenföretagare och kommunikatör på Västra Götalandsregionen, har användning av varje dag i sitt arbete.

Det finns alltid lager av makt i språket och det är viktigt att vara medveten om.

Varför valde du att läsa kursen Språk och makt?

- Jag läste Språkkonsultprogrammet på Göteborgs universitet och fick tipset av mina kursare som hade läst den innan. Jag är väldigt intresserad av vad som händer i språket, både när vi talar och när vi skriver. Vem är det som faktiskt får utrymmet att prata eller skriva? Vem talar man till eller om? Det är frågor som har intresserat mig länge så det kändes naturligt att läsa kursen.

Vad var det bästa med Språk och makt?

- Det var dels att vi hade så många föreläsare, vi hade sex föreläsare i sex olika ämnen och fick höra den som var expert på ämnet, dels att vi fick så bra koll på diskrimineringslagen. Det är något som man behöver i arbetslivet och särskilt som kommunikatör. Kursen är också praktisk på så sätt att man examineras bland annat genom närvaro och medverkan på workshops så det handlar mycket om att diskutera, vilket jag uppskattade.

Vilken användning har du av kursen?

- Som kommunikatör tänker jag mycket på vilken position jag som skribent har och vem som är mottagaren. Vilka menas när ordet ”man” eller ”vi och dem” används? Det finns alltid lager av makt i språket och det är viktigt att vara medveten om det i mitt yrke.

Vem skulle du rekommendera kursen till?

- Alla som vill jobba med text, språk eller kommunikation. Samtidigt är det många som arbetar med text men som inte identifierar sig som skribent eller liknande som också kan ha nytta av kursen.

Namn: Agnes Hillert
Ålder: 26 år
Gör nu: Kommunikatör på Centrum för fysisk aktivitet och på VKV Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer. Har även egen firma där hon arrangerar workshops i kreativt skrivande: agneshillert.wordpress.com