Musikhistoria efter 1900
Om litteraturlistan
Arvidsson, Alf (2008), ”3. Musikliv i förändring” och valda delar ur ”5. Politiska processer på musikaliska fält”, ur Musik och politik hör ihop (Möklinta : Gidlund), s 48-89 och 118-223 (ca 100s)
Auner, Joseph (2013), Music in the Twentieth and Twenty-first centuries, New York: Norton (ca. 270s)
Bergman, Johan, Byström, Mikael & Glover, Nikolas (2011), ”Kapitel 2: ‘The Future ain’t what it used to be, you altered the course of history’. Om konstruktioner av pophistorien”, Bergman, Byström och Glover [red.], Sign o’the times: Introduktion till populärmusik som historia (Lund: Studentlitteratur), s. 35-50 (15s)
Björnberg, Alf (2017), ”Blacklists and Histlists: Public-Service Radio and Musical Gatekeeping”, Made in Sweden: Studies in popular music (New York ; Routledge), s.25-36 (12s)
Fleischer, Rasmus (2017), ”Swedish Music Export: the making of a miracle”, Bossius, Thomas & Björnberg, Alf [red.] Made in Sweden: Studies in popular music (New York ; Routledge), s. 153-162 (10s)
Florén, Thomas (2024), “Musiklivets kommers”, Makt: när musik och människor möts (Örebro : Örebro universitet), s. 19-31 (11s)
Fornäs, Johan (2004), ”Antimodern moralpanik” och ”Modernistisk kluvenhet”, Moderna människor: folkhemmet och jazzen (Stockholm: Norstedt), s. 47-56 och 82-104, [E-bok] https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A360127&dswid=-6884 (33s)
Griffith, Dai (2004), “21. History and class consciousness: pop music towards 2000”, Nicholas Cook & Anthony People [Eds], The Cambridge History of Twentieth-Century Music (Cambridge : Cambridge University Press), s.557-579 (23s) [E-bok]
Haglund, Magnus (2019), ”Ett annat Sverige”, ur Wilhelm Stenhammar (Möklinta: Gidlunds), s. 13-30 (18s) [E-bok] https://www.musikaliskaakademien.se/verksamhet/publikationer/publikationer/svenskatonsattare/svenskatonsattare/wilhelmstenhammar.2541.html
Lundberg, Mattias (2010), ”Bruket av Folkmusikkommissionens melodiupptäckningar i den svenska konstmusiken under 1900-talet”, Boström, Mathias, Lundberg, Dan & Ramsten, Märta [red.], Det stora uppdraget: Perspektiv på Folkmusikkommissionen i Sverige 1908-2008 (Stockholm: Nordiska museets förlag, s. 131-144 (13s)
Morten Michelsen (2018), “Ambassadors, Merchants and Masterminds: Swedish Popular music abroad”, Bossius, Thomas & Björnberg, Alf [red.] Made in Sweden: Studies in popular music (New York ; Routledge), s. 211-222. (12s)
Moore, Allan F. (2001), “Categorical Conventions in Music Discourse: Style and Genre”, Music & Letters, Aug., 2001, Vol. 82, No. 3, s. 432-442 (11s)
Russano Hanning, Barbara (2019), “Part 6: The Twentieth Century and Today”, Concise history of Western music, 5th ed (New York: Norton), s. 502-646 (145s)
Schuker, Roy (2016), ”It’s still rock and roll to me: Genre, covers and the canon”, ur Understanding popular music culture, 5th ed (London ; Routledge), s. 119-136 (18s)
Stilwell, Robynn (2004), “Music of the youth revolution: rock through the 1960s”, Nicholas Cook & Anthony People [Eds],The Cambridge History of Twentieth-Century Music (Cambridge : Cambridge University Press), s. 418-449 (32s) [E-bok]
Ternhag, Gunnar, ”Folkmusikarrangemangen”, i Hugo Alfvén, en vägvisare, red. Gunnar Ternhag & Jan Rudén, (Hedemora: Gidlund, 2003), s. 156–176. (20s)
Weber, William, “The history of Musical Canon”, ur Rethinking Music, Oxford : Oxford University Press, 1999. (20s)
Wyn Jones, Carys (2016), “Defining the canon”, ur The Rock Canon: Canonical values in the Reception of Rock albums (London : Ashgate), s. 5-23 (19s)
Totalt: 770s
Ytterligare texter och arbetsmaterial (musikexempel, poddar, videofilmer, artiklar) kan tillkomma enligt lärares anvisningar