Psykologi: Forskningsmetod och kandidatuppsats
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs och ges som fristående kurs på grundnivå. Kursen kan också ges inom Lärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet, godkänd Psykologi: Grundkurs, 30 hp (PX1100) samt Psykologi: Fortsättningskurs, 30 hp (PX1200) med minst 20 hp godkända varav delkursen Metod måste vara godkänd, eller motsvarande kunskaper. För studenter som följer kursen som en del av Lärarprogrammet tillkommer förkunskapskrav enligt Gemensamma föreskrifter för det interdisciplinära examensarbetet inom lärarutbildningen (fastställda 2005-11-16, och reviderade 2007-08-29, samt 2011-02-24).
Innehåll
Kursen består av två delkurser: Delkurs 1, Forskningsmetod, 15 högskolepoäng (Research methods, 15 higher education credits) samt Delkurs 2, Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng (Bachelor Thesis in Psychology, 15 higher education credits).
Delkurser
1. Forskningsmetod (Research Methods), 15 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Denna delkurs ger en fördjupning i vetenskapsteoretiska begrepp med särskild relevans för forskningsmetodik. Här behandlas design, metod och analys av empiriska undersökningar med kvantitativ- och kvalitativ ansats. För- och nackdelar med valet av design diskuteras med utgångspunkt från metodologiska, praktiska och etiska aspekter. I delkursen ingår även sökning av vetenskaplig litteratur och artiklar med hjälp av informationssökningsverktyg såsom PsycINFO, granskning av vetenskapliga artiklar samt akademiskt skrivande. I delkursen presenteras olika sätt att samla in och analysera kvalitativa data men fokus ligger på kvantitativ metod inkluderande enkätmetod, deskriptiv- och inferentiell statistik, regressionsanalys, variansanalys, samt dess icke-parametriska motsvarighet. Vidare genomförs en begränsad undersökning (pilotstudie) inkluderande en kort skriftlig rapport och muntlig redovisning av undersökningen.
2. Kandidatuppsats (Bachelor Thesis in Psychology), 15 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Kursen innebär att den studerande praktiskt får tillämpa sina kunskaper i forskningsmetod och självständigt planera, genomföra och i rapportform redovisa en begränsad forskningsuppgift. Uppgiften skall normalt anknyta till institutionens forskning och vara av empirisk karaktär. Uppsatsarbetet skall handledas av en lärare vid institutionen. För studenter som följer kursen inom ramen för Lärarprogrammet tillkommer anvisningar om innehåll i avsnittet Vetenskapligt förhållningssätt i Gemensamma föreskrifter för det interdisciplinära examensarbetet inom lärarutbildningen (fastställda 2005-11-16 och reviderade 2007-08-29 samt 2011-02-24).
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
Delkurs 1: Forskningsmetod
Kunskap och förståelse
- redogöra för de vetenskapsteoretiska grunderna, samt de kunskapsteoretiska förutsättningarna för de vanligast använda forskningsmetoderna och teknikerna inom psykologin
Färdighet och förmåga
- söka, tillägna sig och kritiskt granska vetenskaplig litteratur
- utifrån en given psykologisk frågeställning utforma en lämplig design för en valid och reliabel undersökning
- beskriva och analysera data med en för variablerna och frågeställningen lämplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur valet av metod präglar det vetenskapliga arbetet och hur detta möjliggör/begränsar de slutsatser som kan dras av en undersökning
Delkurs 2: Kandidatuppsats
Färdighet och förmåga
-
formulera en undersökningsbar psykologisk problemställning
-
söka och sammanfatta litteratur relevant för problemställningen
-
planera och genomföra ett empiriskt arbete med hänsyn till tidsramar och relevanta etiska aspekter
-
tillämpa några av de vanligaste vetenskapligt använda metoderna och teknikerna
-
välja och tillämpa de mest lämpliga analysmetoderna för insamlad information
-
presentera ett empiriskt arbete såväl skriftligt som muntligt för övriga kursdeltagare samt redogöra för huvudresultaten för en bredare allmänhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- argumentera för och försvara ett eget empiriskt arbete
- på vetenskaplig grund kritiskt granska en genomförd empirisk studie
- framföra kritik på ett analytiskt, systematiskt, genomtänkt och pedagogiskt sätt
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, övningar i anslutning till föreläsningar, datorövningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Delkurs 1, Forskningsmetod: All angiven litteratur och undervisning, inklusive deltagande i övningar och seminarier, är examinationsgrundande. Kursen examineras genom individuell skriftlig salstenta och samtliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2, Kandidatuppsats: Examineras på grundval av uppsatsen och det bakomliggande empiriska arbetet, som tas upp till ventilation på ett uppsatsseminarium. Varje studerande skall sammanfatta sin uppsats i en text som riktar sig till en bredare allmänhet (populärvetenskaplig sammanfattning), opponera på en uppsats och lämna in ett skriftligt oppositionsunderlag. Betyget baseras främst på uppsatsen men också på handledares bedömning av den studerandes grad av självständighet, det skriftliga oppositionsunderlaget, försvaret av den egna uppsatsen, samt den populärvetenskapliga sammanfattningen.
För båda delkurserna gäller följande:
All undervisning samt kurslitteratur kan utgöra grund för examination.
Frånvaro tas igen enligt kursledarens anvisningar.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22 §).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla slutbetyget Godkänd på kursen krävs:
- betyget Godkänt på den individuella skriftliga salstentamen
- godkända inlämningsuppgifter (samtliga)
- aktivt deltagande i övningar och seminarier på samtliga moment
- betyget Godkänt på kandidatuppsatsen
- godkänt försvar av den egna uppsatsen
- godkänd opposition av en annan uppsats
- godkänd populärvetenskaplig sammanfattning av uppsatsen
För att erhålla slutbetyget Väl Godkänd på kursen krävs:
- betyget Väl Godkänt på den individuella skriftliga salstentan
- godkända inlämningsuppgifter (samtliga)
- aktivt deltagande i övningar och seminarier på samtliga moment
- betyget Väl Godkänt på kandidatuppsatsen
- godkänt försvar av den egna uppsatsen
- godkänd opposition av en annan uppsats
- godkänd populärvetenskaplig sammanfattning av uppsatsen
För studenter som följer kursen inom ramen för Lärarprogrammet examineras kursen som Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen.
Kursvärdering
Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.
Övriga föreskrifter
Dokumentet Gemensamma föreskrifter för det interdisciplinära examensarbetet inom lärarutbildningen är bilagd denna kursplan.
Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.