Sjukhusfysik matchar alla hans intressen

Albin började först på fysikprogrammet men efter ett tag kom han på att sjukhusfysikerprogrammet matchade hans intressen bättre. Där får han kombinera sitt intresse för matte, fysik och biologi. När han är klar vill han fördjupa sig ytterligare i sjukhusfysik och fortsätta med en forskarutbildning.

De 3 bästa sakerna med sjukhusfysik enligt Albin

1. Kombinationen av fysik, matematik och biologi gör det till ett väldigt intressant ämne.

2. God gemenskap mellan klasskamrater, lärare och forskare.

3. Många möjligheter efter utbildningen, både kliniskt, inom forskning och i industrin.

Man får bra kontakt med sjukhusfysiker som jobbar kliniskt eller forskar inom området

Bild på sjukhusfysikerstudent i labbmiljö
Albin Alvers, student sjukhusfysikerprogrammet

Varför blev det just sjukhusfysik för dig?

- Efter gymnasiet fick jag upp ögonen för fysik, matematik och biologi och utan att veta vad jag ville syssla med i framtiden började jag på kandidatprogrammet i fysik. Jag fick kurskamrater som läste sjukhusfysik och genom dem fick jag reda på mer om sjukhusfysikerprogrammet. Då insåg jag att sjukhusfysik passade alla mina intressen från gymnasiet. Eftersom man läser samma kurser till en början, kunde jag byta till sjukhusfysik och på den vägen är det.

Hur är ​undervisningen på programmet?

- De två första åren läser vi mer teoretiska kurser inom fysik och matematik med lite större klasser, tillsammans med fysikprogrammet. Från och med tredje året flyttar vi sjukhusfysikstudenter till Sahlgrenska, där klassen blir lite mindre på ca 10 personer. Under de tre sista åren blir det en god gemenskap i klassen, då vi har mycket labbar och grupparbeten tillsammans. Man får också en bra kontakt med sjukhusfysiker som jobbar kliniskt eller forskar inom området.

Finns det några lärdomar som du plockar med dig från utbildningen ut i arbetslivet?

- Under min studietid har jag insett vikten av att försöka förstå saker. Det kan lätt bli att man vill lära sig saker utantill, men genom att förstå hur saker och ting hänger ihop blir det mycket lättare att lösa nya problem. Det har hjälp mig genom utbildningen, då man ständigt ställs inför nya problem, och kommer absolut hjälpa mig ute i arbetslivet.

Vad ska du göra när du blir klar?

- Jag har ett stort intresse för forskning inom sjukhusfysik, vilket gör att jag vill läsa en forskarutbildning efter examen. Alla områden inom sjukhusfysik är under ständig utveckling och det skulle vara kul att kunna bidra i den utvecklingen.

Har du några tips till någon som funderar på att börja plugga sjukhusfysik?

- Om du är intresserad av de naturvetenskapliga ämnena skulle jag starkt rekommendera sjukhusfysikerprogrammet. Om du vill veta mer om sjukhusfysik så är ett tips att söka information på webben och exempelvis youtube där det finns mycket information, dels om själva yrket men även om hur det är att läsa sjukhusfysikerprogrammet.