Tematisk läskurs i historia

Anmälningskod
GU-12061

Kort om kursen

I denna kurs, som ges på avancerad nivå, får studenten möjlighet att födjupa sig i ett specifikt historievetenskapligt tema eller ämne.

Om utbildningen

Kursen ges på avancerad nivå består av att den studerande i samråd med lärare/handledare väljer ett historievetenskapligt tema/område att studera. Genom litteraturstudier fördjupar sig studenten metodologiskt såväl som ämnesmässigt inom detta specifika tema/område. Kursen ger tillfälle till diskussioner kring olika problemställningar och diskurser inom historievetenskapen i relation till den valda tematiska litteraturen. Den studerande skall utföra ett enskilt skriftligt arbete och presentera detta vid ett seminarium.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen (180hp), eller motsvarande, med Historia som huvudämne (90hp), alternativt Fil. Kand. examen (120p) med Historia som huvudämne (60p), (enligt kursplaner gällande till och med om 2007-06-30). Därtill krävs 30 hp forskarförberedande kurs i historia på avancerad nivå (HI2120, HI2160 eller motsvarande).

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.