Textkritik och tradering av fornkyrkoslaviska texter

Kurs
SL1202
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-13612

Kort om kursen

Introduktion i textkritik baserat på fornkyrkoslaviska texter.

Om utbildningen

Det övergripande syftet med denna kurs är att ge en introduktion i textkritik baserat på fornkyrkoslaviska texter. Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment. Du får utveckla sakkunskaper och färdigheter i att förstå och analysera skillnaden mellan fornkyrkoslaviska textverk och textvariationer, det vill säga representationer av textverken i tid och rum. Du ska på egen hand kunna värdera en handskriven källa i förhållande till textverket som den representerar. Du ges möjlighet att vid behov själv välja textverk på fornkyrkoslaviska som du vill arbeta med under kursens gång.

Kursen undervisas på svenska och engelska.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kursen SL1102 Fornkyrkoslaviska,

Grundkurs, Språkvetenskap 2, 7,5 högskolepoäng, eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler