Retailing, Wholesaling and Logistics
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Detaljhandel, partihandel och logistik är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Detaljhandel, partihandel och logistik måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.
Innehåll
Kursen täcker olika perspektiv på detalj- och partihandelns verksamhet och ledning. Fokus ligger på de logistiska funktionerna ur ett försörjningskedjeperspektiv. Kursen omfattar såväl strategier på hög nivå som operativ verksamhetsstyrning. Kursen beskriver och analyserar logistiken som ligger till grund för detalj- och partihandelssystemet i sin helhet. Dessutom fokuseras butikens logistik och operativa verksamhet. En av kursens utgångspunkter är även att jämföra och analysera teori och systemets praktiska funktioner. Kursen innehåller avsnitt som stärker studenternas generiska färdigheter. Analytiska färdigheter förvärvas genom att lösa teoretiska och praktiska uppgifter. Muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga samt utbildning i informationssökning förvärvas genom skriftliga gruppuppgifter som presenteras och diskuteras muntligt. Gästföreläsare ökar studenternas förståelse för frågor som är centrala för styrning och ledning av detalj- och partihandelsorganisationer.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. visa förståelse för och kunskap om detalj- och partihandelns logistik och verksamhet
2. visa förståelse för butikslogistik
3. diskutera och analysera logistiken i detalj- och partihandelssystemen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, övningar och gruppuppgifter.
Examinationsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom en skriftlig gruppuppgift och en skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 3 bedöms genom en skriftlig gruppuppgift, muntlig presentation och en skriftlig individuell tentamen.
Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Om den kursansvariga läraren samtycker att anledningen till frånvaro från seminarier är giltig, kan seminarierna ersättas med alternativa uppgifter.
En underkänd gruppuppgift kan kompletteras till ett godkänt betyg.
Individuella tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänd kurs krävs godkänt på alla examinationsformer. Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på den skriftliga tentamen (60 % av betyget) samt den skriftliga gruppuppgiften och den muntliga presentationen (40 % av betyget). För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.